Tågförseningarna ökar på Stockholmspendeln

Andelen tåg som kommer fram i tid på Stockholmspendeln sjunker, visar statistik från SJ. Oktober månad var den sämsta på många år. Förseningarna motsvarar en arbetsvecka per år för pendlaren och hittills i år har pendlarna mellan Uppsala och Stockholm sammanlagt förlorat 57 år på förseningarna.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2007-11-12 00:01
Antalet försenade tåg på pendelsträckan Uppsala-Stockholm har ökat med cirka 34 procent. Fram till och med oktober i år har totalt drygt 2 300 tåg varit försenade mer än fem minuter, att jämföra med drygt 1 700 tåg under motsvarande period 2006.
Den överväldigande merparten av tågen håller dock tidtabellen, men andelen tåg som kommer fram i tid har gått ned från cirka 95 procent 2004-2006 till under närmare 92 procent under 2007.
Det visar beräkningar som UNT har gjort utgående från statistik från SJ och Banverket.

Allt pekar på att 2007 kan bli det värsta förseningsåret hittills under 2000-talet. Oktober månad var den sämsta sedan man började föra statistik: cirka 14 procent av tågen var försenade mer än fem minuter.
De ökade förseningarna innebär också mycket stora samhällskostnader. En Stockholmspendlare förlorar i genomsnitt en arbetsvecka, 40 timmar, per år på förseningarna. Uppsalas 15 000 tågpendlare förlorar tillsammans motsvarande cirka 68 år i ren arbetstid per år. Hittills i år är förlusten 57 år i ren arbetstid.
- Det är förfärligt, det kostar miljarder för samhället, säger Claudio Skubla, pressansvarig på Banverket Östra Sverige.
Närmare bestämt 1,1 miljarder kronor per år om man räknar med alla Mälardalspendlare.

Det finns flera olika skäl till att pendelsträckan drabbas hårdare av förseningar. Personalbristen har ökat de senaste åren. Men framför är sträckan hårdare trafikerad, samtidigt som byggnaden av resecentrum ställer till problem. Spår stängs av till och från vilket leder till mycket stora förseningar.
Järnvägen mellan Uppsala och Stockholm är den hårdast trafikerade sträckan i Sverige och trängseln på spåret har ökat de senaste åren bland annat eftersom Upptåget numera går till Upplands Väsby.
- Dessutom har Banverket börjat släppa fram godstrafik med flygbränsle till Arlanda under rusningstid, säger Katarina Nyman, presskommunikatör på SJ.
Godstågen ställer till extra mycket problem eftersom de är långsammare.
- Jag kan förstå frustrationen på SJ över den ökade godstrafiken, men vi måste naturligtvis släppa fram alla aktörer som vill använda spåret. Vi försöker att förlägga godstransporter till nattetid, men det går inte alla gånger, säger Claudio Skubla på Banverket.

I mars kunde UNT berätta om en jättesatsning om 2,2 miljarder kronor under två års tid i syfte att halvera förseningstimmarna. Den största satsningen, 400 miljoner kronor, blir förbättringar vid in- och utfarterna till Stockholms central.
Dessutom investeras 70 miljoner kronor i att förbättra växlar och spår mellan Uppsala och Stockholm.
- Vi gör en kraftsatsning som kommer att leda till förbättringar, men det kommer att dröja innan vi kommer att se effekterna av det. Resecentrumprojektet kommer att påverka trafiken ytterligare en tid, säger Claudio Skubla.

Grundproblemet för tågtrafiken från och till Stockholm är flaskhalsen söder om stationen. Den tvåspåriga getingmidjan har inte byggts ut sedan 1871. Citybanan kommer att kunna lösa problemen, men det kan dröja till 2020 innan banan tas i bruk.
Fakta

Andel försenade tåg på Stockholmspendeln

2007 jan-okt: 7,8 procent
2006 jan-okt: 5,8 procent
2005 jan-okt: 4,0 procent
2004 jan-okt: 5,7 procent

Not: Förseningar som är mindre än fem minuter samt inställda tåg ingår inte i statistiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om