"Tågen kommer att gå i tid"

Tågen kommer att gå enligt tidtabellen, lovar den norska koncern som nu tar över underhållet av spåren mellan Stockholm och Uppsala

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2012-01-28 13:30

 – Det är ett viktigt kontrakt i Sverige, det är en av de mest trafikerade sträckorna, säger Lars Bangen, direktör på Infratek, den koncern som nu ska sköta drift och underhåll av spåren mellan Sundbyberg och Bålsta samt Ulriksdal och Storvreta.
Trafikverket lägger ut allt underhåll av den svenska järnvägen på entreprenad.

 Enligt Infrateks egna uppgifter är det kontrakt de nu tecknat med Trafikverket värt 383 miljoner. Störst marknadsandel har statligt ägda Infranord, gamla Banverket Produktion, som tidigare ansvarade för de sträckor Infratek nu tar över. Lars Bangen säger att det är en utmaning att underhålla spår med så tät tågtrafik.
– Med den begränsade framkomlighet som är där krävs mycket planering, konstaterar han och påpekar att det finns få tider då arbetarna kan jobba ostört.
Men trots att han är medveten om att sträckan är känd för sina förseningar hävdar Lars Bangen att tågen nu kommer att gå som de ska:
– Ja vi menar det, vi uppfyller de krav som Trafikverket har ställt. Tågtabellen ska ju följas, vi måste ju planera så att tågen går efter den, säger han.

Sedan 2010 upphandlas underhåll av järnväg i konkurrens, vem som vinner upphandlingen avgörs av priset. Två olika bolag kan sköta olika former av underhåll på samma spår. Infratek sköter redan underhållet av Arlanda Express spår och spåren vid depån i Hagalund norr om Stockholm.
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!