När Mälardalstrafik ska ta över SJ:s avgångar mellan Uppsala och Stockholm skapar det utmaningar på flera sätt. Att Transdev, som kör Mälartågen, ska kunna rekrytera tillräckligt med personal är inget som oroar Anna Bergström, lokal ordförande för Seko på Mälartågen.
Däremot är hon orolig för att tågfordonen inte ska räcka till.
– Vi har svårt att få fordonen att räcka till alla avgångar i dag. De säger att de säkrat fordonsflottan, men jag vet inte hur det ska gå till. Det går inte att gå ut och köpa ett tåg med kort varsel, säger hon.
Hon berättar att det under lång tid varit många småfel på tågen som används i Mälartågstrafiken. Det handlar om dörrar och toaletter som inte fungerar, eller att det inte gått att koppla ihop flera tåg när det behövts.
– Kvaliteten på fordonen har förbättrats. Men det som oroar mig är vad som händer om man börjar köra tågen hårdare, om underhållet blir eftersatt, säger hon.
Anna Bergström säger att facket krävt att få uppgifter om hur många av tågen som är i drift och hur många som står på verkstad, men att svaren dröjer.
Just hopkopplingen av tågen blir ett kritiskt moment. Det är bara i rusningstid som Mälartågen kommer att gå dubbelkopplade mellan Stockholm och Uppsala. Det innebär att tågen kopplas ihop eller isär flera gånger om dagen.
– Måste man lämna en del av tåget får man problem om alla resenärerna inte får plats. Och blir tågen för tunga lägger luftfjädringen av, och då kan man inte köra tåget alls, säger Anna Bergström.
Från Mälardalstrafik säger man att tillgången på tåg har blivit bättre. Totalt finns i dag 62 Mälartåg, varav 53 är dubbeldäckartåg med 4 vagnar i varje, och 9 mindre regionaltåg.
Under vardagarna rullar i dag totalt 47 tåg för att driva trafiken. I dagens trafik är alltså 15 tåg på verkstaden för reparation eller som backup-reserv om det uppstår akuta fel på tågen som är i trafik, en reserv som facket upplever att den inte räcker till.
För att ta över SJ:s avgångar på Uppsalapendeln går det åt fyra tåg.
Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
Något beslut om att köpa eller hyra in nya tåg har ännu inte fattats, även om "frågan diskuteras", enligt Katarina Myrberg.