Tågbolag ställt mot väggen

Monopol på tågtrafiken, och en dom som säger att bolaget slussar ut för mycket pengar till sin utländska ägare. På tisdagen fick A-train, som kör Arlanda Express, svara på frågor hos riksdagens trafikutskott.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Uppsala2011-11-08 18:20

Trafikutskottet hade bjudit in tågbolaget bland annat för att redogöra för ett internt lån som A-train har hos sin ägare, Meif med bas i Luxemburg. En ränta på 13 procent som betalas till ägaren har gjort att A-trains vinst i Sverige har minskat och att bolaget inte betalar någon bolagsskatt. Förvaltningsrätten i Stockholm sa i en dom förra veckan att räntan är för hög, och bör ligga på 8,5 procent.

En annan fråga för trafikutskottet var avtalet med svenska staten som ger A-train trafikeringsrätten på sträckan till 2040. Oppositionen i riksdagen vill omförhandla avtalet för att få ned eller slippa det tillägg på 60 kronor som läggs på biljetter för resenärer som åker med SJ eller UL och vill kliva av på Arlanda.
– Min ambition var att förmedla att konstruktionen är ett bra upplägg för svenska staten, att alla risker tas av näringslivet, säger Per Thorstenson, vd A-train, efter mötet.

I grunden ligger ett missnöje med att det är för dyrt att åka tåg till Arlanda, vilket gör att folk avstår och tar bil eller taxi i stället. En enkel med Arlanda Express kostar 260 kronor. Staten har inte kontaktat företaget för en omförhandling, säger han. Däremot pågår förhandlingar med SL, Storstockholms lokaltrafik, som i slutet av nästa år ska börja köra pendeltåget till Uppsala.

Enligt Per Thorstenson ska domen i förvaltningsrätten överklagas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om