Ta med en expert på shoppingturen

Trenden med personliga tränare har vuxit sig starkare de senaste åren, och nu kommer nästa trend. Att anlita en personal shopper. Visste du att ett av de företag som har varit längst i branschen har sitt huvudkontor i Uppsala?

Pia Svensson, personal shopper.

Pia Svensson, personal shopper.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2012-09-28 08:58

Pia Svensson blev egenföretagare i skönhetsbranschen redan 1988, och sedan 2007 driver hon det egna företaget Imagefocus och åker runt i hela landet för att utbilda stylister och butikspersonal till personal shoppers.

Personal shopper (alltså en shoppingrådgivare) har funnits som yrke länge i bland annat England och USA, men det är först det senaste året det har spridit sig på allvar i Sverige. Pia Svensson var som sagt tidig på bollen, och när NK i Stockholm skulle starta en personal shopper-avdelning för ungefär ett och ett halvt år sedan blev hon anlitad att utbilda personalen.
– Jag har ju mitt huvudkontor i Uppsala, men just nu jobbar jag i hela landet med att utbilda stylister och butikspersonal i takt med att efterfrågan på personal shoppers ökar. Dessutom håller jag på att utveckla en gymnasial inriktning mot yrket, säger Pia Svensson.

Att anlita en personal shopper är alltså en tydligt en uppåtgående trend, men vad gör de egentligen?
– Det är väldigt individanpassat och det kan ju finnas många anledningar till att någon vill uppdatera sin stil. Det kan vara att man har svårt att hitta kläder som passar, att man har fått ett nytt jobb eller att man vill föryngra sig. I grund och botten handlar det inte så mycket om att följa trender, utan mer om att lära ut ett sätt att bygga en bra garderob med kläder som individen trivs med och passar i, säger Pia Svensson.

Enligt Pias modell börjar man med en konsultation där man går igenom med kunden vilka behov som finns och vad han/hon vill förändra. Sedan får kunden tips och råd. Efter det kan det bli en gemensam shoppingtur, men i vissa fall stannar det vid konsultationen.

Att boka en personal shopper i en butik eller i ett varuhus är ofta en kostandsfri service och Pia Svensson tror att den "lyxstämpel" som fenomenet har snart kommer att suddas ut.
– Det är självklart att det handlar om merförsäljning, men detaljhandeln har gått lite knackigt en tid, och inställningen till försäljning håller på att förändras i klädbutikerna. Tidigare skulle man säga att allting var snyggt och satt jättebra för att sälja, men nu handlar det mer och mer om att vara ärlig och hjälpa till att hitta det som verkligen passar kunden. Det är ett mer långsiktigt tänk som går ut på att få nöjda kunder som kommer tillbaka, säger Pia Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!