Systembolaget inför självskanning i ett tjugotal av sina butiker i landet. Det vill säga att kunderna inte behöver gå till en bemannad kassa utan själva får registrera sina inköp med en skanner och betala med kort vid samma terminal.
I Uppsala finns sedan tidigare självskanning vid butiken på Dragarbrunnsgatan och från oktober kommer det att finnas även i Stenhagen och Gränby.
Är syftet att spara pengar?
– Det blir en slags effektivisering eftersom det inte behövs lika många personer i kassorna, säger Sofia Sjöman Waas, pressansvarig vid Systembolaget. Men den viktigaste orsaken till att fler butiker får självskanning är att många kunder uppskattar det.
Vid Dragarbrunnsgatan, där modellen testats i närmare två år, är erfarenheterna positiva, enligt butikschefen Mia Jennlinger.
– Med självskanningen går det ofta snabbare att handla och kunderna gillar att inte behöva köa lika länge, säger hon.
Hon beräknar att drygt hälften av kunderna väljer att registrera sina varor på egen hand. Inte minst yngre verkar uppskatta att göra på det här sättet. För de som istället vill använda en bemannad kassa är en sådan alltid öppen.
När sjävskanningen infördes var Mia Jennlinger lite orolig att svinnet skulle öka. En del varor kan ju kosta flera hundra kronor och det hade kanske inte varit otänkbart om en del kunder hoppade över att skanna in någon flaska. Dessutom har ju en del mataffärer övergett självskanning eftersom många struntar i att betala sina varor.
Men enligt butikschefen på Dragarbrunnsgatan har svinnet där i själva verket gått ner under den senaste tiden, hur mycket får hon dock inte uppge. Om det minskade svinnet är en effekt av självutcheckningen, som det också kallas, är oklart.
Mia Jennlinger tror dock att det kan finnas ett samband. Hennes teori är att kunderna under sjävskanningen kan lägga fullt fokus på att registrera alla inköp. Däremot är kassapersonalen upptagen med en rad arbetsuppgifter, som att kolla leg och svara på frågor. Följden kan vara att personalen gör fler felinslag än kunderna, vilket i sig skulle kunna förklara det minskade svinnet.
Man kan tillägga att personalen har goda möjligheter att hålla koll på dem som använder självutcheckningen. Utrymmet där de åtta stationerna för inskanning står är ganska litet och det är alltid någon anställd på plats.
Det finns även en bevakningskamera riktad mot den så kallade kundhagen. Dock får personalen inte titta på bilderna i realtid utan enbart i efterhand, till exempel när det finns misstanke om att någon snattat.
Det viktigaste skälet till att införa självskanningen är att förebygga förslitningsskador bland de som bemannar kassorna, säger Mia Jennlinger.
– Det är jobbigt för axlar, armar och handleder att sitta i kassan. Själv har jag fått mindre problem med armbågarna av att sitta kortare tid i kassan och istället vara vid självskanningen.
När kunderna registrerar sina varor själva behövs inte lika många anställda och i Dragarbrunnsbutiken har ungefär en tjänst frigjorts. Men det har inte lett till neddragningar utan den tjänsten läggs istället bland annat på kundkontakter.
Butiken på Dragarbrunnsgatan är en av tre i landet som deltagit i ett pilotprojekt med självutcheckning och svinnet har inte ökat i någon av butikerna.
– Resultatet blev så positivt att vi under 2024 kommer att permanenta modellen och införa den i ett tjugotal butiker i Sverige, uppger Sofia Sjöman Waas.