Luncher, eftermiddagar, nationskvällar och hotellaftnar har varit späckade med jazz. Den som har koll på Uppsalas evenemang kan inte ha undgått se att antalet jazzevenemang ökat markant den senaste tiden.
– Jo det är sant. Men Uppsala har alltid varit en stark jazzstad och jag tycker det är fantastiskt att den lever och frodas så bra. Det visar vilken kraft det finns i själva musiken, säger Ulf Johansson Werre, konstnärlig ledare på Uppsala University Jazz Orchestra.
Att många unga kommer i kontakt med jazz på musikskolan och i nationslivet är några av Ulf Johansson Werres förklaringar till musikstilens starka förankring i stan. Dessutom tror han också att det kan hänga samman med att allt fler börjat dansa lindy hop och swingdans och därmed börjat fatta tycke för musiken. Att det skulle kunna bli för mycket jazz i Uppsala håller han inte med om och det gör heller inte sångerskan Susanne Ottebring som gör sin tredje spelning på Katalins lördagsjazz nu i helgen.
– Nej, alla band har sitt sound och sina tolkningar. I och med att jazz är improvisationsmusik blir ingen spelning den andra lik, säger Susanne Ottebring.
Många av spelningarna som ordnas har fri entré vilket kan vara en bidragande orsak till att publiken aldrig tycks sina. Men det kan få konsekvenser, menar Anders Björkholm, ordförande i Uppsala Jazz Club.
– Jazzutbudet har ökat väldigt mycket. Men det är mest gratisjazz. Är det gratis då kommer man gärna, men kostar det då är publiken mera svårflirtad, säger Anders Björkholm, innan han fortsätter:
– Vi får statliga, kommunala pengar och har ett krav på oss att använda professionella musiker. Vi måste ta entré till våra konserter och ibland kan vi känna oss utkonkurrerade.
Efter att ha pratat med några profiler i Uppsala står det klart att det verkar vara trummisen och musikentreprenören Håkan Jansson som är "boven" i jazzdramat.
– Jag sätter upp ett program för ett ställe, som till exempel Katalin eller Park Inn. De drar nytta av musiken och kan använda den som en plattform i sin marknadsföring, samtidigt som heltidsmusiker får gig. Det blir en win win-situation mellan marknad och musik, säger Håkan Jansson.
Han menar att jazz lämpar sig bra för spelningar på hotell och luncher. "Diggarna" kan sitta nära och lyssna, medan de som vill prata kan slå sig ner en bit bort. Musiken blir inte heller lika påträngande som exempelvis rock. Under åren han jobbat som frilansande musiker tycker han sig också ha märkt av en ökad acceptans för jazz. Musikstilen har blivit hipp, även bland unga. Att alla gratisspelningar skulle "mätta" marknaden vill han inte skriva under på.
– Tvärtom. Jag tror snarare att det föder ett intresse som lockar besökare när det kommer någon känd. Jag fortsätter jobba på och det kommer att bli en fullbokad höst!