Svenska produkter på export

Den svenska exporten av livsmedel har ökat med 400 procent sedan Sverige gick med i EU. Största exportprodukten är fortfarande den svenska vodkan, men på senare tid har även bakverken fått ett stort uppsving. Även ekologiskt kött från Uppland har stor efterfrågan utomlands.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-08-28 00:01
Om den svenska livsmedelsindustrin har gott rykte beror på vem som tillfrågas. Tyskarna älskar den rena, hälsosamma maten från Sverige, medan italienarna rynkar mer misstänksamt på näsan åt sillen och de frysta köttbullarna. Men sedan Sverige år 1995 gick med i den Europeiska unionen har livsmedelsindustrins export ökat med 400 procent, enligt Livsmedelföretagens vd, Agneta Dreber.
- Sverige exporterar livsmedel för 40 miljarder kronor i dag och har gått om andra branscher som tidigare låg långt före livsmedelsindustrin, till exempel lastbilar och pappersmassa, säger Nina Ekstrand, branschansvarig för livsmedel på Exportrådet.

Även uppländska matprodukter efterfrågas utomlands. Den ekologiska lantbrukaren Anders Karlsson i Veckholm exporterar exempelvis 1000 ekologiskt utfodrade grisar varje år till England där svenskt ekologiskt griskött har stor efterfrågan.
- Exporten går genom Scan, jag hade aldrig kunnat fixa det själv. Men jag hade gärna sett ett större intresse från de svenska livsmedelsföretagen att vilja köpa ekologiskt kött. Å andra sidan är det bra att man kan röra sig på fler marknader än den svenska, säger Anders Karlsson som får 30 procent mer betalt för det kött som skickas till England.

Sverige exporterar fortfarande mer personbilar och verkstadsmaskiner. Livsmedelsindustrin täcker endast fyra procent av den totala svenska exporten, men de svenska produkterna har den senaste åren nått nya framgångar i Europa, Asien och USA.
- Förutom olika sorters fiskprodukter är det främst svenska tårtor och kakor som blir allt mer populära utomlands. Ikea har öppnat många dörrar för svenska livsmedelsföretag genom sin livsmedelsavdelning Swedish market, säger Nina Ekstrand.

Ikea började utveckla sina första matavdelningar på 1980-talet. Nu säljs svensk mjölkchoklad, frysta köttbullar och lingonsylt på alla Ikeas varuhus runt om i världen utanför Norden. Enligt Eva Stål, pressansvarig på Ikea Sverige, har det skapat ett stort intresse för svensk matkultur i hela världen, men företaget använder även matavdelningen för att skapa en känsla och ett intresse för företagets svenska identitet.
- Vi ser ett stort intresse för svensk mat utomlands. Maten uppfattas som exotisk och folk är generellt intresserade av att testa ny mat. Vi använder också många bilder på svensk natur i anslutning till maten för att stärka känslan för det svenska.
I Sverige och Norden är det dock inte aktuellt med Swedish markets eftersom konkurrensen med andra matkedjor är alldeles för stor.

Enligt Nina Ekstrand är svenska företag duktiga på att profilera sig utomlands. Svenskarna är bland annat erkända förpackningstillverkare som lockar kunder att köpa svenska produkter, även om de inte är typiskt svenska. Santa Maria, som tillverkar texmex-produkter är ett exempel.
- Vi fokuserar på att produkterna ska smaka gott, inte svenskt, som många andra företag gör bara för att maten tillverkas i Sverige, säger Henrik Billger, marknadsdirektör på Santa Maria.

Marknaderna i Östersjöregionen är nästa steg för de svenska livsmedelsexportörerna, spår Exportrådets Nina Ekstrand. 90 procent av exportörerna är småföretagare och har svårt att etablera sig på stora marknader som den franska och polska.
- Baltikum och Ryssland har ingen särskilt väletablerad matmarknad, så där ser vi chansen att få större utrymme än vi kan få i större länder som Tyskland till exempel, säger Nina Ekstrand.

Trejde delen i en serie på fyra avsnitt
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!