Svenska piloter: Tuffare regler på arbetsmarknaden
Piloterna i Danmark är mer strejkbenägna än svenska piloter. Men från svensk håll gror missnöjet och många är minst lika irriterade som danskarna över SAS-ledningens försök att försämra kollektivavtalen. Det anser det svenska pilotfacket Svensk pilotförening.
Foto: Rolf Hamilton
Han har varit kapten i 10 år och började på SAS som styrman för över 20 år sedan. Idag flyger han på destinationer i Sverige och Europa.
Ingångslönen för en styrman ligger på cirka 30 000 kronor.
UNT: Är det inte annat än en lyxstrejk? SAS-piloter har betydligt bättre villkor än exempelvis lågprisbolagens piloter.
— Vi har de löner vi förhandlat fram och förtjänar och som arbetsgivaren varit beredda att betala för. Jämför du med större flygbolag i Europa och USA, så ligger inte våra löner särskilt högt. Nu vill ledningen med tvång flytta över oss till nationella bolag innan nuvarande avtalsperiod löpt ut. Det är en väldigt hård personalpolitik.
Har pyrt länge
Bob Arnesen menar att konflikten legat och pyrt länge. Redan innan jul började SAS-ledningen diskutera överflyttningen av piloterna till de nationella bolagen för att spara pengar.
— SAS har varit väl medvetna om att vi inte får ta till stridsåtgärder just nu, eftersom vi har ett gällande avtal och det respekterar svenska piloter tills det gått ut. Vi vill inte splittras upp i nationella bolag. Vår förhandlingsposition försämras om vi inte står enade och leder bara till att bolagen börjar konkurrera ut varandra, lönedumpning och att arbetsgivaren kan hota med att ta in piloter från de andra bolagen om vi inte går med på lägre löner och sämre arbetsvillkor.
Jonas Bernunger, förhandlingschef på Flygarbetsgivarna, säger så här:
— SAS måste få fatta beslut och föra MBL-förhandlingar under löpande avtalsperiod, detta är ett led i en långsiktig plan som började redan 2004 när SAS inledde sin bolagisering.
Ohållbart på lång sikt
Intresseorganisationen Svenskt Flyg följer det som nu händer inom SAS.
— I längden är det ohållbart att SAS-piloterna inte följer de effektiviseringsåtgärder som måste till för att flygbolaget ska överleva och konkurrera med andra bolag som anpassar sig till verkligheten, säger Wilhelm Jansson på Svenskt Flyg.
FAKTA
Våren 2004 beslutade SAS att bolagisera hela flygverksamheten och stycka upp företaget i olika bolag.
Scandinavian Airlines delades upp i självständiga bolag i Sverige, Danmark och Norge.
Den interkontinentala flygverksamheten blev kvar i Scandinavian Airlines. Samtidigt bolagiserarades SAS Ground Services, SAS Tradin och SAS Technical Services.
All personal i de landsvisa bolagen följde med vid uppstyckningen, utom piloterna. Syftet med uppdelningen var att öka konkurrenskraften och få en tydligare och mer hanterbar företagsstruktur i varje land. Men det finns också risker med omgörningen, vilket drabbar de anställda. Effekterna kan på sikt bli att olönsamma bolag säljs ut och att jobben läggs ut på entreprenad. Om ett dotterbolag drar ner, kommer övertaligheten direkt att leda till uppsägning. Så har det inte varit när personalen funnits i ett större sammanheng. Då har personal med längre anställningstid kunnat flytta från en enhet till en annan.
Pilotstriden gäller vilket bolag som piloterna ska tillhöra. SAS vill att de ska höra till respektive lands bolag men piloterna vill fortsatt tillhöra ett konsortium som i huvudsak svarar för långdistansflygningar och hyr ut piloterna till de landsvisa flygbolagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!