Svårt lösa hämtning av sopor
Transporten på Kungsgatans trottoar ser lite märklig ut. Det är en lång väg, ett halvt kvarter, som Kenneth Ekman drar ett tungt grönt sopkärl på hjul.
Kenneth Ekman.
Foto: Lasse Linusson
Det är tidig morgon, inte så många människor i rörelse än. Men när staden vaknar - så möts de av sopkärl ute i gränderna och på gatorna. Det upprör Kenneth Ekman:
- Så här ska det inte behöva vara i vår stad. Det känns inte som ett modernt industriland. Soporna borde hämtas med transport hela vägen från soputrymmena i fastigheten fram till sopförbränningen i Uppsala. Så fungerade det tidigare, säger han.
Han har arbetat som fastighetsskötare i Uppsala de senaste tio åren. Tre dagar i veckan drar han upp sopkärlen från källaren i fastigheten och ställer dem i ett öppet utrymme mot Klostergatan, där de sen hämtas med bil av Samtek AB, Norrtäljeföretaget som sedan 2004 har entreprenad på två tredjedelar av sophämtningen i Uppsala.
Vid andra centrala fastigheter med soprum i garagen är det sämre ordnat, där ställs sopkärlen ute på gatan eller i gränden, som till exempel vid Påvel Snickares gränd ut mellan gågatan och Dragarbrunnsgatan.
- Blir soporna stående för länge så skickar jag ett mejl till kommunen, som i sin tur kontaktar Samtek, berättar Kenneth Ekman.
Får fastighetsägaren, eller i det här fallet, den som sköter fastigheten, rätt i sitt klagomål så drabbas Samtek av en sanktionsavgift på ett tusen kronor.
- Men min poäng är inte att klaga på Samtek, jag tycker systemet är fel. Människor som bor i Uppsala - eller som besöker Uppsala - ska inte behöva mötas av sopor på gatan. Särskilt nu på sommaren när det är varmt känns det otrevligt - och soporna drar ju till sig ohyra.
Kärlen kan vara tunga - men för Kenneths Ekmans del handlar det inte om mer än 4-5 kärl att dra på en hämtningsdag, jämfört med de hundratals kärl som Samteks personal släpade dagligen - innan Arbetsmiljöverket satte stopp.
- Det är bra att man tänker på Samteks anställdas arbetsmiljö, säger Kenneth Ekman.
Men han tycker det är märkligt att man gått ifrån den lösning som den tidigare entreprenören hade:
- Då fanns en liten bil som klarade de låga takhöjderna i citygaragen. Den körde ned och hämtade soporna.
Han visar på eluttag intill soprummet, som installerades för att inte bilen skulle stå och gå på tomgång. Det finns förstås hiss ned till garaget - men den är för trång för att få användas till soporna. Så i väntan på en bättre lösning är det den långa dragsträckan runt kvarteret som gäller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!