Upplands Lokaltrafik har tillsammans med den tyska systemleverantören Atron försökt åtgärda felet sedan i november utan framgång. Rådet från UL är att försöka igen.
– Det är inte tvärstopp, felet kommer och går, vilket är en av förklaringarna till att vi inte lyckas lösa det, säger UL:s presschef Sture Jonsson.
– Vi lägger ned stora resurser på detta och hoppas så klart att vi ska lösa det. Men i dagsläget har vi ingen prognos på när det kan ske.
Andra delar i UL:s biljettsystem fungerar bättre. Till exempel mobilappen, som hanteras i ett eget system. Över 200 000 upplänningar har laddat ner den i telefonen, men hur många som tankar kortet via hemsidan är inte känt.
Problemet drabbar inte bara Uppsala län, eftersom biljettsystemet även hanteras i Dalarna, Gästrikland, Närke och Värmland samt av Tåg i Bergslagen. Men att byta är inte på tapeten.
– Nej, det skulle ta mycket tid och vara komplicerat. Vi sitter fast i ett kontrakt.