– Vi får ofta leta med ljus och lykta efter förare, säger han.
Björkmans Transport som har ett 70-tal anställda med huvudkontor i Uppsala söker för närvarande ett par nya förare.
– Ett problem är att bland de förare som finns på Arbetsförmedlingens lista och som har C-körkort är det bara en bråkdel som kan komma ifråga. Det krävs så mycket mer än att bara ett körkort från lumpen. Det finns tretton olika yrken inom transportnäringen och kraven för att en förare ska vara anställningsbar för oss är bland annat yrkeskompetensbevis, truckkort samt givetvis minst C-kort, säger Jan Björkman.
Jan Björkman, som även sitter med i Uppsala läns transportråd, tror inte att situationen kommer att ljusna de närmaste åren. En orsak är att många fler chaufförer går i pension framöver än vad som utbildas på transportprogrammet i gymnasiet. Dessutom tror han att det blir ännu svårare att hitta personal när dispenserna för yrkeskompetensutbildningen går ut 2016.
– Speciellt svårt blir det då att få tag på extrapersonal. Utbildningen är på fem dagar och det är normalt arbetsgivaren som betalar den. Men vem betalar utbildningen exempelvis för en bonde som vill köra lastbil extra på vintern?
Vid sjukvakanser och semestrar är det enligt Jan Björkman särskilt besvärligt.
– Godset ska ju ut även om en chaufför är sjuk. Vad gäller semestertider kunde vi för 15–20 år sedan köra på 20 procents kapacitet, men nu när fler företag håller öppet under sommaren måste vi hålla 70-80 procents kapacitet även under juli och augusti.
Hans Jansson på Upplands Godsservice har en något annorlunda bild av tillgången på förare än Jan Björkman.
– Periodvis kan det vara svårt att få tag på folk, men annars tycker jag det går rätt så fort att hitta nya förare, säger han.
Bussförare och bussmekaniker hör också till de yrkesgrupper där det ofta råder brist på personal. Landstingsägda Gamla Uppsala Buss AB, GUB, har löst frågan genom egen utbildning.
Företaget driver stadstrafiken och har cirka 400 förare. Behovet av nya förare är stort inte minst med tanke på att relativt många av de äldre går i pension.
– Men annars är det inte så många som slutar. Att vara bussförare är inte längre det genomgångsyrke det var tidigare, säger Anders Lundell som är gruppchef vid utbildningen på Gamla Uppsala Buss, GUB.
Tidigare var det stor omsättning av folk eftersom många kom direkt från Arbetsförmedlingen, berättar Elin Tapper, personalman på GUB.
– Då var det viktigare att få ut människor i jobb och många kanske inte var så motiverade att jobba som bussförare, säger hon.
För att lösa det problemet och vara säkra på en relativt stor tillgång på bussförare startade man en egen utbildning 2008.
Nu utbildar GUB omkring 35 förare om året i egen regi.
Bolaget har cirka 30 anställda på verkstaden men har ingen egen utbildning av mekaniker.
– Det kan ibland vara svårt att hitta mekaniker. Det är inte så många som utbildar sig till mekaniker på tunga fordon, säger Anders Lundell.