"Svårt för unga att påverka"

UNG. Unga i Sigtuna kommun känner att det är svårt att påverka de som bestämmer. Therese, Ramo och Yasmin har aldrig träffat en politiker men deras bild av dem är ganska negativ. Trots det skulle de gärna vilja att någon kom till deras skola.- Det skulle vara roligt att träffa någon som faktiskt kan prata med barn och inte är sådär stel, säger Yasmin.

Uppsala2014-02-19 08:03

Therese Andersson, Yasmin Ben Ali och Ramo Hajdarovic är 13 år och går i sjuan i Centralskolan i Märsta. De känner till barnkonventionen eftersom de har talat med föräldrar och lärare om den. Under fem fredagar i skolan gjorde de allt från att dansa, spela teater och sjunga med temat barnens rättigheter.

För någon som inte känner till barnkonventionen skulle de beskriva den som barnens rätt i samhället.
- Det handlar om att barn ska veta att det är tryggt, att ingen får slå en. Barn får inte behandlas illa i skolan. Man ska vara vänner och inte ensam, säger Yasmin.
- Man ska inte vara rädd när man går någonstans, utan vara trygg överallt, säger Ramo.

I barnkonventionen står det att ”varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom”. Det handlar om att barn ska kunna vara med och påverka sina egna liv och frågor som rör dem.
- Jag tror vi kan påverka lite men inte i det stora hela. Det är väldigt svårt att kunna enas. Om vi vill ändra något skulle vi kämpa för det. Till exempel kämpar killarna i klassen för att få ha mössor inomhus, säger Therese.
- Och tuggummi på lektionen, fyller Ramo i. Tjejerna ger honom en blick som säger att de inte håller med, men Ramo står på sig.
- Det är gott ju!

En undersökning som Rädda Barnen gjort visar att många unga vill vara med och påverka vad som händer där de bor men tror att det är svårt.
- De diskuterar och tar de stora besluten, men man vet inte riktigt hur det går till. Jag tror att barn tänker att vuxna inte lyssnar på dem. Orsaken till det kan vara att många inte beter sig så moget. Om man visar att man visst är mogen, att man visst har bra åsikter, så kanske man kan få dem att lyssna mer, säger Therese.

Ramo håller med. Han tror också att de vuxnas inställning gentemot unga spelar in. Att vuxna snarare ser till ålder än till erfarenhet.
- Det är många som tänker ’äsch, han är barn, han vet inte vad han säger’, så de struntar i att lyssna på en, säger han.

Om de skulle vilja förändra något i skolan vet de precis hur de skulle gå till väga.
- Elevrådet, säger de i kör.
- Vi skulle prata med lärare och med de andra klasserna, säger Therese.
- Och med rektorn, tillägger Ramo.
- Ja, hon lyssnar. Hon är väldigt närvarande, säger Yasmin.

Utanför skolan då? Prata med en vuxen och sedan be dem hjälpa till, säger de. Therese berättar att de vuxna i hennes närhet var viktiga under en period när det varit oroligt i området där hon bor.
- Mina föräldrar och min lärare pratade med mig och de berättade om vad som hade hänt. Det kändes skönt att bli informerad. De lyssnade de på mig, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!