Svårt få kontakt med husläkaren

Allt fler av husläkarnas patienter hör av sig med klagomål till landstingets patientombudsman. Missnöjet växer kring svårigheter att få kontakt med husläkaren.

Uppsala2004-06-09 00:00
Missnöje med tillgängligheten är en orsak till att patientombudsmannen sett en ökning av antalet ärenden som rör primärvården. Dessa ärenden motsvarade 22 procent av alla ärenden till patientombudsmannen förra året.
— En stor andel av primärvårdens ärenden rör klagomål. Många tycker att det är svårt att komma fram per telefon och att få träffa husläkaren inom rimlig tid, säger Eva Åkerlind, landstingets patientombudsman.

UNT berättade i förra veckan att en ny undersökning visar att primärvården i Uppsala län är sämst i landet på att följa vårdgarantin. Den säger att en patient ska få träffa en husläkare inom sju dagar. Men i Uppsala läns landsting har man inte ens möjlighet att erbjuda en husläkartid inom tre veckor.
Patientombudsmannens statistik baseras på samtliga kontakter som patienter hade med patientombudsmannens kansli under förra året. Samtalens innehåll delas in i olika ämnesområden.
Ett annat område som ökat under förra året är frågor om valfriheten i vården. Eva Åkerlind berättar att inte bara patienter utan även vårdpersonal ringer henne för att informera sig om vilka regler som gäller kring möjligheten för patienter att begära remiss till andra landsting.
— Kunskapen om valfriheten är ganska dålig i vården. Den borde kanske vara lite bättre. Men det är en prioriteringsfråga. Vårdpersonalen har fullt upp och har inte tid att sätta sig in i reglerna.

Som patientombudsman har Eva Åkerlind inte någon myndighetsutövande roll. En av hennes uppgifter är att genom samtal försöka reda ut konflikter som kan ha uppstått mellan vårdpersonal och patienter. Drygt hälften av alla ärenden som föranledde en utredning av patientombudsmannen handlade om vård— och behandlingsfrågor.
— Vanliga frågor kan handla om att man tycker sig ha blivit felbehandlad eller fått fel diagnos, säger Eva Åkerlind.
Patienter som vill anmäla vårdhändelser vidare till hälso—och sjukvårdens ansvarsnämnd eller patientförsäkringen brukar få information från patientombudsmannen om hur de ska gå tillväga.

UNT—FAKTA
Det totala antalet ärenden under förra året till patientombudsmannens kansli ökade något jämfört med år 2002. Drygt hälften av alla registrerade ärenden rörde Akademiska sjukhuset. Sammanlagt registrerades 1 227 patientärenden. Av dessa ledde 1 120 ärenden till någon form av utredning.
Organisation, regler och resurser utgjorde 40 procent av alla frågor till patientombudsmannen. Bland dessa fanns en ökning av frågor rörande valfrihetsvård.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!