Svårt bli godkänd som taxiförare - Alla kuggades i Uppsala
Sex av tio förare har hittills kuggats i det nationella körprovet för taxiförare som återinfördes 1 april i år. I Uppsala har Vägverket underkänt alla som försökt köra upp.
- Om man inte kan köra bil ordentligt, ska man inte jobba som taxichaufför, säger Davoud Giv som själv kört taxi fem år.
Foto: Patrik Lundin
De som redan jobbar som taxichaufför och som inte gjorde provet innan det avskaffades för nio år sedan kan lugnt köra vidare. De behöver inte göra testet. Körprovet omfattar enbart nya förare.
- Det är på tiden att uppkörningen blivit obligatorisk igen. Det finns uppemot 50 000 taxilegitimationer i Sverige i dag, vilket innebär att vi under de här åren släppt ut väldigt många chaufförer med bristfälliga körkunskaper, menar Anders Wedberg, taxiansvarig på Vägverket.
Endast 40 procent, eller 179 av 446 förare som hittills avlagt körprov på någon av Vägverkets lokala kontor blev godkända.
I Uppsala har sju förare gjort testet. Alla misslyckades.
- En hel del av de som underkänts har bristande erfarenhet och dåliga körkunskaper. I vissa fall har det varit trafikfarliga incidenter som krävt ingripanden för att undvika en olycka, säger Anders Wedberg.
Passagerarsäkerhet, framför allt kunskaper om hur olika bilbarnstolar ska förankras och om barnet ska sitta framåt- eller bakåtvänt är ett annat område där förarnas kunskaper brister.
- Det får inte vara så att taxichauffören måste fråga föräldrarna om hur man sätter fast en bilbarnstol, säger Anders Wedberg.
När taxikörprovet avskaffade 1998 underkändes omkring hälften av förarna. Dagens siffror skiljer sig alltså inte så mycket från dåtidens.
- Branschen, Vägverket och andra myndigheter protesterade. Vi var helt emot beslutet, det ska ställas höga krav på det här jobbet. Vem som helst kan inte köra taxi, vilket många tycks tro. De dåliga siffrorna visar i alla fall att det var nödvändigt att återinföra provet, säger Lennart Hamnered, ordförande i Svenska Taxiförbundet.
Att tusentals chaufförer sedan dess sluppit provet tror han ändå är ett mindre problem.
- Majoriteten har hunnit skaffa sig körerfarenhet, även om det skett i fel ordning. Och på sikt tror jag att fler tar till sig de nya, tuffare kraven och inser att alla inte är lämpade att köra taxi.
Vissa beställningscentraler har dock satsat på egna internutbildningar. Uppsala Taxi, med drygt 130 bilar i sin taxiflotta, har låtit nytillkomna förare köra upp med det gamla körprovet.
- Vi tog kontakt med en trafikskola som fått sköta utbildningen under de här åren, säger Johan Julin, utbildningsansvarig.
Uppsala Taxi kommer även i fortsättningen att anlita trafikskolor för dem som söker jobb hos bolaget och som fått sin taxilegitimation före 1 april.
- Ja, det är en nödvändighet. Många av dagens chaufförer kan tyvärr inte köra bil, säger Johan Julin.
Han tycker att det är bra att provet kommer tillbaka i Vägverkets regi, inte minst för att höja statusen i jobbet och få ned en del av företagets kostnader.
Said Rihani, vd för Eklunshof Taxi, har 13 bilar i sin taxiflotta. Han hör till de mindre åkarna i Uppsala och tycker också att det är bra att körprovet återinförs.
- Hos oss har det ändå inte varit ett jättestort problem, de flesta av mina chaufförer har kört taxi i över tio år och kan handskas med bilbarnstolar. Och de nya brukar vi testa ett par dagar genom att följa med i bilen. Upptäcker vi att det inte funkar, får de inte sitta bakom ratten.
Sinnesnärvaro och omdömesförmåga
För att få taxiförarlegitimation krävs ett körprov hos Vägverket från den 1 april. Körprovet är till för att säkerställa att taxiförare har en god körförmåga och är en åtgärd i nollvisionens anda för att öka trafiksäkerheten.
Den som kör upp ska framföra bilen säkert och bekvämt för passagerarna men också ekonomiskt och miljövänligt.
I provet ingår de fyra delmomenten fordonskontroll, passagerares säkerhet, körning i landsvägs- och gatutrafik samt visa sinnesnärvaro och omdömesförmåga i komplicerade trafiksituationer.
För att få taxilegitimation ska föraren ha fyllt 21 år och ha körkort med behörighet B sedan minst två år eller körkort med behörighet D. Den sökande ska också avlägga ett skriftligt prov hos Vägverket.
Källa: Vägverket
För att få taxiförarlegitimation krävs ett körprov hos Vägverket från den 1 april. Körprovet är till för att säkerställa att taxiförare har en god körförmåga och är en åtgärd i nollvisionens anda för att öka trafiksäkerheten.
Den som kör upp ska framföra bilen säkert och bekvämt för passagerarna men också ekonomiskt och miljövänligt.
I provet ingår de fyra delmomenten fordonskontroll, passagerares säkerhet, körning i landsvägs- och gatutrafik samt visa sinnesnärvaro och omdömesförmåga i komplicerade trafiksituationer.
För att få taxilegitimation ska föraren ha fyllt 21 år och ha körkort med behörighet B sedan minst två år eller körkort med behörighet D. Den sökande ska också avlägga ett skriftligt prov hos Vägverket.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!