Svårt att vinna mot p-bolagen

Den som bestrider en p-bot har svårt att få rätt i domstol. P-vakterna ses som mer trovärdiga än de bötfällda, trots att p-bolagen ofta tjänar pengar på böterna, visar UNT:s genomgång.

Uppsala2014-06-04 06:00

Uppsala tingsrätt dömer till den enskildes fördel i bara en femtedel av alla parkeringsärenden. Det visar UNT:s genomgång av domar rörande både privata och kommunala p-böter mellan 2009 och 2013.

I många fall är p-bolagets enda bevis själva p-boten med en anteckning av parkeringsvakten om vilken överträdelse som påstås ha skett. Men ofta räcker det. Enligt en dom i Högsta domstolen, HD, från 2001 har en sådan anteckning ett starkt bevisvärde, och "enbart ett påstående om motsatsen av fordonets ägare kan inte vara tillräckligt för att betalningsansvaret skall undanröjas."

– Det lever kvar en gammeldags syn på p-vakterna som en sorts statliga tjänstemän, trots att parkeringsövervakningen i dag till stor del sköts av företag som har ett vinstintresse, säger Martin Elfver, chefsjurist på bilistorganisationen Motormännens riksförbund.

Sten Åke Håkansson, vd på parkeringsbranschens intresseförening Svepark, menar däremot att det saknar betydelse för p-bolagens trovärdighet i rätten att de kan ha ett ekonomiskt intresse av att skriva ut p-böter.

– Jag förstår inte den kopplingen. Vi förutsätter att våra medlemsföretag och deras anställda arbetar så professionellt att det inte finns någon risk att de bötfäller felaktigt.

Men kanske är de ökade möjligheterna att ta datummärkta digitalfoton på väg att ändra rättspraxis. I en HD-dom från förra året gavs ett foto taget av den parkerande större tyngd än parkeringsvaktens vittnesmål. Martin Elfver hoppas att domen ska leda till höjda beviskrav mot p-bolagen i tingsrätterna.

– De kan numera enkelt dokumentera om det saknas giltigt parkeringstillstånd. Därför är det rimligt att domstolarna kräver fotobevisning i större utsträckning än i dag, säger han.

Inom parkeringsbranschen förekommer så kallade nollavtal, som innebär att parkeringsbolaget inte får någon fast ersättning av markägaren för parkeringsövervakningen, utan i stället får ta hand om intäkterna från p-böterna. Ibland ingår även p-avgifterna. Nollavtalen har fått kritik för att driva p-bolagen att skriva många p-böter. Den statliga parkeringsutredningen från 2006 föreslog inget förbud mot nollavtal men slog fast att de är olämpliga.

Det saknas säkra uppgifter om hur vanligt det är med nollavtal. UNT har frågat de sju p-bolag som är aktiva i Uppsala kommun om vilken typ av avtal de har med markägarna. Det enda bolag som svarat på frågan är Apcoa. I Uppsala har Apcoa dels avtal där man får ersättning per arbetad timme, dels avtal där man får en procentuell ersättning för alla parkeringsintäkter: reklam, betalautomater, hyror från parkeringsplatser och kontrollavgifter.

Parkeringsjätten Q-park hör till dem som inte vill svara på frågan:

– Förstår inte riktigt hur du tänkte här? Vi släpper aldrig företagskritisk information, skriver vd Peder Ståhlberg i ett mejl till UNT.

Sten Åke Håkansson på Svepark anser att nollavtal inte är sämre än någon annan avtalsform.

– Det finns så många typer av nollavtal. Om avtalet är skrivet på ett bra sätt är det inget negativt.

Meningen med parkeringsövervakning är väl att man ska parkera rätt?

– Ja.

Men om man har ett nollavtal som bara ger p-bolaget p-böterna, då måste väl folk parkera fel för att p-bolaget ska tjäna pengar?

– Nej, man kan tjäna pengar på andra saker också, exempelvis parkeringsavgifterna.

Nu frågar jag om avtal där p-bolaget bara får behålla p-böterna.

– Vi kommer inte längre. Jag tänker inte svara mer ingående än jag redan har gjort.

De bötfällda vinner var femte dom

UNT har gått igenom 132 domar i Uppsala tingsrätt rörande p-böter under åren 2009–2013.

69 domar gäller tvister om kontrollavgifter utfärdade på privat mark.

27 är så kallade tredskodomar där den ena parten (nästan alltid p-bolaget) vunnit eftersom den andra parten inte dykt upp i rätten.

Av de övriga 42 domarna är:

9 till den enskildes fördel

26 till parkeringsbolagets fördel

7 stadfästa förlikningar mellan parterna.

63 domar gäller felparkeringsavgifter utfärdade på gatumark.

12 är till den enskildes fördel.

51 är till polismyndighetens fördel.

I ett fall får den enskilde rätt gällande vissa p-böter medan polismyndigheten får rätt för andra.

Av de totalt 105 domar som inte är tredskodomar har den enskilde fått rätt i 21 fall, motsvarande en femtedel av domarna.

Två typer av P-böter

Det finns två typer av p-böter, beroende på var parkeringen har skett.

Felparkeringsavgift

Om man parkerar fel på kommunal mark kan man få en felparkeringsanmärkning av en kommunal p-vakt eller av polisen.

Avgiften bestäms av kommunen men måste ligga mellan 75 och 1 000 kronor. I Uppsala är den 500 eller 800 kronor.

Den som tycker att parkeringsanmärkningen är fel kan ansöka om rättelse hos polisen. Om polisen medger att den är fel avskrivs den. Annars ska man skicka in ett skriftligt bestridande och eventuella bevis till polisen inom sex månader. Om avgiften ändå inte avskrivs kan man överklaga till tingsrätten. Det är gratis. Felparkeringsärenden avgörs oftast utan att parterna är på plats i rätten.

Kontrollavgift

På privat mark avgör markägaren villkoren för parkering och kan ta ut en kontrollavgift av den som bryter mot reglerna. Avgiften får inte överstiga den högsta felparkeringsavgift som gäller i kommunen. Ofta anlitar markägaren ett p-bolag som övervakar att reglerna efterlevs.

Den som tycker att kontrollavgiften är fel kan bestrida den hos markägaren eller p-bolaget. Till skillnad från en felparkeringsavgift ska en kontrollavgift inte betalas om man bestrider den.

Om kravet inte avskrivs bör man bestrida igen för att undvika indrivning. Markägaren/parkeringsbolaget måste då gå till tingsrätten, där ärendena oftast avgörs efter en förhandling där parterna är närvarande.

Den förlorande parten kan bli skyldig att betala vissa rättegångskostnader.

Enhetligt system har föreslagits

De båda systemen med felparkeringsavgifter och kontrollavgifter har fått kritik för att vara onödigt svårbegripliga. År 2006 föreslog den statliga parkeringsutredningen ett enhetligt sanktionssystem mot felparkering. Men utredningen har inte lett till något lagförslag från regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!