Svårt att spåra försvunna brev
Under lång tid har Ali Reza Maleki i Sävja haft problem med postgången. - Nyligen kom en faktura bort och det var nära att jag fick en betalningsanmärkning, säger han.Enligt Posten är det mycket svårt att spåra ett förkommet brev.
Ali Reza Maleki har haft problem med posten.
Foto: Linda Forsell
Enligt honom hade Posten nyligen bort en faktura för fordonsskatt.
- En dag kom en betalningsanmaning från kronofogden att betala fordonsskatt. Självklart skulle jag ha betalat räkningen om jag fått den, jag kan ju inte driva taxifirman annars.
Ali Reza Maleki krävdes på 600 kronor i förseningsavgifter och räntor. Han finns i dag inte registrerad för någon betalningsanmärkning vilket troligen beror på att han var snabb att betala räkningen när han väl fick den.
I samma trappuppgång finns en person med samma efternamn och de får ibland den andres post vilket kan förklara problemet.
Johan Gustafsson, distriktschef vid Posten i Uppsala, säger att brevsorterarna framöver ska dubbelkolla breven till Maleki och märka sorteringsfacken med särskilda färger.
Posten delar ut cirka 20 miljoner försändelser per dygn. Endast 0,003 procent av försändelserna reklameras, beroende på att de skadats, saknas etc.
- Om ett brev eller paket skadats eller inte nått adressaten bör man göra en reklamation till Postens kundtjänst eller närmaste utdelningskontor.
Det säger Hanna Berggren, ställföreträdande presschef vid Posten.
Möjligheterna för Posten att spåra ett vanligt brev är dock små.
Varje paket förses med ett visst id-nummer. Med hjälp av det kan man gå in på Postens hemsida och själv se var i utdelningskedjan ett paket befinner sig.
Har ett paket skadats avgörs ersättningsanspråken från fall till fall.
Den som ska skicka något värdefullt bör sända det med rekommenderad post. Det innebär att Posten har särskild kontroll på försändelsen och att man kan få tillbaka värdet på innehållet om det försvinner.
Enligt siffror från Posten levereras 95,9 procent av alla inrikesförsändelser till adressaten inom ett dygn.
Kravet enligt postförordningen är att minst 85 procent av försändelserna ska komma fram nästföljande dag.
- Posten i Sverige har en av världens högsta kvalitetssiffror vad gäller leverans över natt, uppger Hanna Berggren. Siffran för till exempel Tyskland är 95,6 procent och för Norge 86,7 procent. Hur många som hamnar fel finns det inga uppgifter om.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!