Svårt att övervaka gåfart

— Trafikförordningen ger inte möjlighet att införa maxhastigheter på 10 eller 20 km/tim. Och att skapa en särskild Uppsalamodell är inte speciellt lämpligt, då måste man bryta mot gällande lagstiftning, säger Christer Åkerlund, som arbetar med trafikreglering på Uppsala kommuns trafikkontor.

Uppsala2004-08-26 00:00
För att införa den kraftigt sänkta hastighet i stadskärnan som mp och s aviserat om måste i stället de aktuella gatorna omvandlas till så kallade gårdsgator, där fordon får framföras endast på de gåendes villkor — det vill säga i gåfart.
— Det är modellen med gårdsgator vi har förordat hela tiden, inte en maxhastighet på till exempel 10 km/tim, säger Niklas Malmberg (mp).
På gårdsgator har fordonsförare väjningsplikt gentemot fotgängare, och måste köra på de gåendes villkor, vilket i praktiken innebär en hastighet på 5­—7 km/tim, beroende på fotgängarnas tempo.
Åke Löw, chef för trafikpolisen i Uppsala, ser stora svårigheter med att övervaka hastigheten på gårdsgator.
— Eftersom det är omöjligt att säga hur fort man får köra, och våra mätinstrument inte heller räcker till, blir det ogörligt att sanktionera hastighetsöverträdelser.

Prioriterar snabb trafik
Den lagöverträdelse det i stället kan bli fråga om när bilister överskrider gåfarten eller inte respekterar väjningsplikten, är vårdslöshet i trafiken, säger Åke Löw. Men trafikpolisen kommer inte att prioritera övervakning av gårdsgatorna, säger han, eftersom huvuduppdraget är att förhindra skador och dödsfall i trafiken.
— Vi utför sannolikt mer övervakning där trafiken går fortare och därmed är farligare. Trafiken på gårdsgatorna är snarare en fråga som måste lösas genom vilja, genom en ömsesidig hänsyn hos trafikanterna — som på en gård.

Längre för rörelsehindrade
I dag får en rörelsehindrad förare under tre timmar parkera på ställen där parkeringsförbud normalt råder. Den möjligheten finns inte på gårdsgator.
Rörelsehindrade hänvisas i stället till speciella parkeringsplatser på gårdsgatan.
Teoretiskt sett kan rörelsehindrade alltså få en längre transportsträcka utanför bilen i och med införandet av gårdsgator, säger Christer Åkerlund på trafikkontoret.
— Men man ska komma ihåg att det är väldigt få som utnyttjar den möjlighet att parkera i områden med parkeringsförbud som finns i dag.


Fotnot: Fordon ska färdas i fotgängarnas fart, och har väjningsplikt gentemot de gående. Parkering får endast förekomma på särskilda parkeringsplatser. Även rörelsehindrade fordonsförare omfattas av gårdsgatornas parkeringsförbud.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om