Svårt att få tid för vård

Vid flera tillfällen under en veckas tid försökte Tomas Pärlestig förgäves få en tid på Gottsunda vårdcentral. Till sist fick han rådet att söka sig till den öppna rådgivningsmottagningen. Där väntade han i två och en halv timme. Sen fick han gå hem igen.

Tomas Pärlestig fick vänta länge på vård.

Tomas Pärlestig fick vänta länge på vård.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2005-05-03 00:00
Tomas Pärlestig i Uppsala är inte särskilt imponerad av tillgängligheten inom primärvården. I varje fall inte när det gäller vårdcentralen i Gottsunda.
- Man blir så trött, suckar han.
Hans krämpa var förvisso inte av det allvarligare slaget - vaxproppar i öronen. Men hans tidigare läkare hade uppmanat honom att regelbundet gå till vårdcentralen för att spola öronen.
Och nu var det dags.
En måndag i april ringde han första gången till vårdcentralen för att boka tid. Han minns inte hur många gånger han ringde. Någon kontakt fick han aldrig.
- Försök igen senare, eller något liknande var beskedet på telefonsvararen.
På tisdagen försökte han igen. Utan framgång. Så fortsatte det ytterligare ett par dagar.

Försökte via nätet
Sedan fick han en idé. Tomas Pärlestig gick in på nätet för att boka tid.
- Perfekt, tänkte jag. Nu måste det väl fungera.
Men det gjorde det inte.
Tomas Pärlestig fick till svar att hans öronbesvär kräver en akuttid. Men akuttider går inte att boka på nätet.
Tomas Pärlestig var tillbaka på ruta ett.
Han sätter sig åter vid sin dator för att skicka en e-post till vårdcentralen. Så här skriver han: "Åter igen, när jag ringer på telefonnumret så hänvisas jag via en automatisk telefonsvarare att vara så vänlig att försöka senare. Hittills har jag fått samma besked oavsett när jag ringt. Men det är uppenbart att jag inte kan få en tid här eller via nätet. Det trista är ju att jag kommer i kläm. Jag får väl sätta mig på akutmottagningen istället".
Efter denna e-post ringer det hemma hos Tomas Pärlestig. Det har nu gått nästan en vecka sedan han första gången försökte boka en tid.
- En sköterska upprepade att man inte kan boka akuttider på nätet. Jag skulle fortsätta att ringa istället. När jag hävdade att det inte går att komma fram fick jag rådet att infinna mig på vårdcentralens öppna rådgivningsmottagning, berättar Tomas Pärlestig.
Han greppade chansen, var övertygad om att bekymret var ur världen. Tomas Pärlestig for i väg till vårdcentralen och slog sig ned bland ett tiotal andra patienter i väntrummet. Efter två och en halv timme stängde mottagningen. Kvar i väntrummet satt några patienter med oförrättat ärende.
Tomas Pärlestig var en av dem.
- Man blir bara så trött, upprepar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!