Svårt att få plats på mopedkurs

Sedan 2009 krävs det utbildning och ett körkort för att få köra EU-moped på allmänna vägar. De 15-åringar som vill köra moped kan få vänta på kursplats – endast två trafikskolor i Uppsala erbjuder utbildning.

Jonathan Nordholm är elev på Trafikskolan körkortets mopedskola.

Jonathan Nordholm är elev på Trafikskolan körkortets mopedskola.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-04-26 17:52

Sedan förra året behöver 15-åringar ett AM-körkort för att få köra mopeder av klass 1-typ, så kallade EU-mopeder. Ett körkort som kräver mopedutbildning på trafikskola. I Uppsala är det endast två körskolor som erbjuder kursen. Vilket skapar full beläggning på de kurser som ges. Att få utbildningsplats kan ta tid, något som Lars Forssell blev medveten om när han för ett par veckor sedan ville skriva in dottern Hanna.
– Vi tänkte att det skulle vara perfekt för vår dotter att gå en kurs under påsklovet, men den var fullbokad, säger Lars Forssell.

Till slut fick dottern plats på en kurs som startar i början av maj. De skolor som erbjuder kurser i Uppsala, Upplands Trafikskola och Trafikskolan Körkortet, har båda endast ett fåtal platser kvar på vårens mopedkurser.

Utbildningsreglerna innebär att mopedeleverna måste övningsköra i trafiken under översyn av en trafiklärare. Att få in tillräckligt med kurstider är problematiskt menar trafikskolorna. Dels för att elevernas vanliga skolgång endast ger luckor för mopedutbildning på kvällar och helger.
– Allt handlar om hur mycket vi kan erbjuda med tanke på att det måste vara en trafiklärare med. Sedan finns det ju regler om att man bara får ha max 16 elever per utbildningstillfälle, säger Petra Almqvist på trafikskolan Körkortet.

Mopedutbildningen fördelas genom att eleverna går igenom en teoretisk del och en praktisk del, minimikravet från Transportstyrelsen är på 12 lektionstimmar totalt. När den ansvariga trafikskolan anser att eleverna har tillräckligt med kunskap bokas de in för ett teoriprov hos Trafikverket.
– Det är bra att reglerna finns, men ett önskemål är att de får övningsköra hemma. Om man inte har erfarenhet av trafiken behöver man övningsköra mer, säger Helena Löfström på Upplands trafikskola.

Att de nya kraven på ett formellt körkort genom teoriprov är bra tycker också Petra Almqvist.
– Det är otroligt viktigt att eleverna är ute i trafiken med läraren. Och att de inte enbart lär sig regler utan att de även måste ha ett risktänk, säger Petra Almqvist.

Redan under det första praktiska momentet på en körbana övar eleverna dels balans men även förmågan att se sig omkring under körning.
– Elever som har kört den långsammare mopeden, klass 2, tidigare har en fördel i denna övning säger Petra Almqvist.

När UNT är med på en lektion ute på banan kör den 15-årige eleven Jonathan Nordholm en EU-moped för första gången. Han började kolla på mopedkurser redan kring jul och fick den sista platsen på kursen som körs under påsklovet. Han har kört både moped klass 2 och motorcross tidigare, men vill nu han uppgradera sig.
– Jag vill ha körkort för EU-moped för att man får skjutsa och så kommer man ju fram fortare, säger han.

Jonathan Nordholm har själv sparat i hop en del till kurskostnaden, men hans föräldrar hjälper även till i viss mån. En EU-mopedkurs kostar närmre 5000 kronor på de två trafikskolorna i Uppsala.
– Det är rätt mycket pengar för något man kör i bara ett år, säger pappan Lars Forssell.

Men han tycker att det är bra om dottern själv kan köra till stallet och kompisar. Och han säger att ett mopedkörkort kan ge fördelar på lång sikt:
– Det är ett bra sätt att få trafikkörvana inför det riktiga körkortet, säger han.

Mopedolyckor

Moped är det färdmedel som ger upphov till flest olyckor hos ungdomar i trafiken, enligt en undersökning från Trafikverket.
Hälften av de som omkommer på moped är ungdomar mellan 14 och 17 år.
Årligen skadas 300 ungdomar i trafiken varje år och antalet omkomna är i snitt 11 personer per år.
Risken med att skadas på en EU-moped, är jämförbar med risken att skadas eller omkomma vid färd på motorcykel.
Den som kör en otrimmad moped och använder hjälm löper minst risk att skadas, enligt statistiken.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!