Svårt att få fler att välja bussen
Trenden med det minskade bussåkandet i Uppsala måste brytas enligt politikerna. Målet är att öka antalet resande på stadsbussarna med 50 procent - helst före 2014. Men resenärerna fortsätter att vända bussen ryggen. I kommentarsfältet nedan pågår diskussionen för fullt.
Foto: Rolf Hamilton
- Ja. För femton-tjugo år sedan hade vi så många resenärer, säger Jan Burström, som är trafikchef på Gamla Uppsala Buss.
Han anser att trovärdighet och pålitlighet är de viktigaste ingredienserna för att få en omtyckt kollektivtrafik.
- Resenärerna måste kunna lita på att bussen kommer när den ska.
Nyckeln för att nå dit är enligt Jan Burström stomlinjer - busslinjer på strategiska sträckor med tät och jämn trafik. Han tar upp stadstrafiken i Karlstad som ett lyckat exempel. Där ersattes de gamla snirkliga linjerna med sju stomlinjer som kompletterades med kortare anslutande busslinjer. På tre år ökade antalet stadsbussresenärer med 30 procent.
Även enligt en utredning från Uppsala kommun ses stomlinjer som avgörande för att öka antalet resenärer.
- Drömmen är en så tät trafik så vi slapp trycka tidtabeller. Folk ska kunna gå till busshållplatsen och veta att bussen alltid går var tionde minut. Men vägen dit är ganska lång. Vi behöver i första hand få snabbare genomfart genom stan, säger kommunens kollektivtrafiksamordnare Per Odelmalm.
Arbetet med att införa stomlinjer är redan på gång. Från 17 augusti ska tre busslinjer, nummer 2, 5 och 7, få fler avgångar under dagtid och sena kvällar. Gatu- och trafiknämnden har även förslagit att linje 10 samt en kombination av linje 1 och 8 på sikt blir stomlinjer. Förhoppningen är att förändringen ska ge fler resenärer. Men på Gamla Uppsala Buss tycker man att mer måste till.
- Om man ska ha fungerande stomlinjer måste framkomligheten vara total. Visst är det bra om bussarna går oftare, men om de ändå inte kommer fram så blir inte effekten särskilt stor. Ett ökat bussresande måste ske på bekostnad av bilisternas framkomlighet. Gator måste stängas av för biltrafik, bussfiler måste byggas, parkeringar tas bort, korsningar byggas om, säger Jan Burström.
Per Odelmalm håller med.
- I dag är det för lätt att ta bilen. Busstrafiken måste prioriteras. Annars kan vi inte nå målet.
Politikerna i gatu- och trafiknämnden tror på olika vägar för att nå det uppsatta målet. Att stomlinjer är nödvändiga håller däremot alla med om.
- Att resenärerna inte behöver planera sitt bussåkande har en psykologisk inverkan som kommer att ge ett ökat resande. En annan extremt viktig åtgärd är att skapa utrymme för bussarna. Signalprioritering är en lösning. Att höja parkeringspriserna i centrum en annan, säger Maria Gardfjell (MP).
Hon tycker inte att taxorna behöver sänkas, däremot vill hon ha mer rabatter för specifika grupper samt få fler att välja månadskort framför enkelbiljetter.
- Månadskorten måste kännas förmånligare. I Uppsala köper färre resande månadskort än i Stockholm. Då blir det ett val inför varje resa: ska jag ta bilen eller bussen?
Andre vice ordföranden Per-Eric Eriksson (S) vill däremot sänka biljettpriset. Han poängterar även vikten av bättre framkomlighet.
- Vi måste se till att bussarna kommer fram. Då först kan det bli intressant för folk att åka kollektivt.
Kent Söderlund (M) vill också prioritera framkomlighet, bättre knutpunkter och en bättre samordning mellan region- och stadstrafiken.
Även nämndens ordförande Anders Westerlind (FP) vill satsa på tätare bussavgångar, signalprioritering och bättre samverkan. Varken han eller Kent Söderlund anser dock att priserna är för höga. De tycker inte heller att en ökning av kollektivtrafikresenärerna behöver ske på bekostnad av bilismen.
- Det är viktigt för centrumandan att man kan ta bil in till stan, säger Anders Westerlind.
FAKTA
Dyra enkelbiljetter ska få bort kontanterna
Uppsala
Enkelbiljett: 30 kronor/vuxen, 15 kronor/ungdom (till 16 år).
SMS-biljett: 20 kronor/vuxen, 10 kronor/barn. Biljetten är giltig 90 minuter. Månadskort: 500 kronor (samma pris för alla).
Malmö
Enkelbiljett: 18 kr/vuxen, 11 kr /ungdom (till 20 år). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 425 kronor (samma pris för alla).
Stockholm
SMS-biljett: 30 kronor/vuxen, 18 kr/ungdom (till 20 år) och seniorer (65 år och äldre). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 690 kr/vuxen, 420 kr/senior och ungdom.
Örebro
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 10 kr/ungdom (till 19 år).
Sms-biljett: 16 kronor/vuxen, 8 kronor ungdom. Biljetten är giltig 3 timmar.
Månadskort: 360 kronor (samma pris för alla).
Göteborg
Enkelbiljett i automat: 25 kr/ vuxen och 12 kr/barn (6-16 år). SMS-biljett: 21 kr/vuxen och 10 kr/barn. Biljetten är giltig 90 minuter.
Månadskort: 490 kr/vuxen och 370 kronor/ungdom. Personer som är folkbokförda i Göteborgs stad och är 65 år eller äldre åker gratis förutom under rusningstid.
Västerås
Enkelbiljett: 22 kr/vuxen, 11 kr/ungdom. SMS-biljett: 20 kr/vuxen, 10 kr/ungdom (till 19 år). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 545 kronor (samma pris för alla).
Linköping
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 15 kr/senior (70 år och äldre) och ungdom (till 26 år). Biljetten är giltig 75 minuter. Månadskort: 530/vuxen, 345/student, senior och ungdom.
Umeå
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 15 kr/ungdom (upp till 26 år). Biljetten är giltig 1 timme. Månadskort: 440 kr/vuxen och 380 kronor/studenter och ungdomar.
Dyra enkelbiljetter ska få bort kontanterna
Uppsala
Enkelbiljett: 30 kronor/vuxen, 15 kronor/ungdom (till 16 år).
SMS-biljett: 20 kronor/vuxen, 10 kronor/barn. Biljetten är giltig 90 minuter. Månadskort: 500 kronor (samma pris för alla).
Malmö
Enkelbiljett: 18 kr/vuxen, 11 kr /ungdom (till 20 år). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 425 kronor (samma pris för alla).
Stockholm
SMS-biljett: 30 kronor/vuxen, 18 kr/ungdom (till 20 år) och seniorer (65 år och äldre). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 690 kr/vuxen, 420 kr/senior och ungdom.
Örebro
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 10 kr/ungdom (till 19 år).
Sms-biljett: 16 kronor/vuxen, 8 kronor ungdom. Biljetten är giltig 3 timmar.
Månadskort: 360 kronor (samma pris för alla).
Göteborg
Enkelbiljett i automat: 25 kr/ vuxen och 12 kr/barn (6-16 år). SMS-biljett: 21 kr/vuxen och 10 kr/barn. Biljetten är giltig 90 minuter.
Månadskort: 490 kr/vuxen och 370 kronor/ungdom. Personer som är folkbokförda i Göteborgs stad och är 65 år eller äldre åker gratis förutom under rusningstid.
Västerås
Enkelbiljett: 22 kr/vuxen, 11 kr/ungdom. SMS-biljett: 20 kr/vuxen, 10 kr/ungdom (till 19 år). Biljetten är giltig en timme. Månadskort: 545 kronor (samma pris för alla).
Linköping
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 15 kr/senior (70 år och äldre) och ungdom (till 26 år). Biljetten är giltig 75 minuter. Månadskort: 530/vuxen, 345/student, senior och ungdom.
Umeå
Enkelbiljett: 20 kr/vuxen, 15 kr/ungdom (upp till 26 år). Biljetten är giltig 1 timme. Månadskort: 440 kr/vuxen och 380 kronor/studenter och ungdomar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!