Svårt att cykla till ny köpstad

Uppsala ska bli landets främsta cykelstad. Men till nya Gränby köpstad finns bara en cykelbana. De som bor i Nyby eller Gamla Uppsala tvingas ta en omväg eller korsa en tvåfilig trafikled för att nå dit.

Lerig stig. Cyklister som inte vill ta omvägen över Gränby centrum är hänvisade till stigar och grusvägar för att nå Gränby köpstad.s

Lerig stig. Cyklister som inte vill ta omvägen över Gränby centrum är hänvisade till stigar och grusvägar för att nå Gränby köpstad.s

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2015-10-26 09:05

Gränby köpstad är främst gjord för bilburna och de stora parkeringsplatserna är välfyllda sedan matjätten Citygross öppnade. Det finns också gång- och cykelbanor på köpstadens område. Men för den som ska ta sig dit finns bara en cykelväg – från Gränby centrum. De som bor i Gränby, Nyby eller Gamla Uppsala tvingas antingen korsa Bärbyleden eller Österleden, eller ta omvägen via Gränby centrum.

– Jag var till Citygross och handlade i går och försökte ta mig över Bärbyleden. Det inte fungerade så bra. Det är mycket bilar. Man borde ha gjort en väg för oss cyklister också inte bara för bilarna, säger Arne Karlsson från Gränby.

Stefan Pettersson från Nyby tycker det är synd att det ska vara så svårt att ta sig med cykel till ett centrum som ligger alldeles inpå knuten. Han och många andra letar sig över gärdena på grusvägar och en upptrampad stig fram till Österleden. Men den är riskfylld att korsa.

– Jag fick springa över vägen med cykeln för alla bilar. På mitten fanns bara en smal refug att stanna på. Hem cyklar jag runt Gränby. Det är säkrast, säger Karin Wallin från Nyby.

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som äger Gränby köpstad är medveten om problemen och har tryckt på för att Uppsala kommun ska ansluta fler cykelbanor till området. Det är deras ansvar.

– Det går ju att ta sig under Bärbyleden via tunnel till sportfältet. Men ska man kunna cykla säkert så måste man åka en stor omväg via Gränby centrum. Vi har legat på för att få till cykellederna länge och nu ska Uppsala kommun ha tagit beslut om att bygga en led över sportfältet via Edith Södergrans väg nästa år. Det kommer att underlätta mycket för cyklisterna. Planer finns också för en bro över Bärbyleden till området. Men när det blir vet vi inte, säger Daniel Kvant Suber affärsutvecklare vid Atrium Ljungberg i Uppsala.

Varför inte kommunen byggt cykelleder till Gränby köpstad är oklart.

Gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande, Miljöpartisten Johan Lundqvist, säger sig inte ha någon information om ärendet och hänvisar till cykelplanerare Daniel Fritz. Men han går inte att få tag i.

Gatu- och projektchef Mikael Eriksson svara via e-post att en cykelväg via Edith Södergrans gata planeras vara klar till sommaren 2016. Politikerna tog beslut om det den 20 oktober.

Under tiden får cyklisterna hitta egna vägar.

– De flesta bilar stannar om man vill över, men det skulle vara bra om det fanns en cykelväg, säger Farid Jan som parkerar sin cykel vid Citygross efter färden över Österleden.

Gränby - en andra stadskärna

Gränby köpstad intill E4 är den västliga delen av handelsområdet Gränbystaden som har Gränby centrum som mittpunkt

På området finns i dag en rad butiker och matställen. Den största butiken är nyöppnade Citygross.

Stora delar av Gränbystaden ägs av fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Tanken är att det ska utvecklas med både bostäder, kontor och ytterligare handel och en arena för idrott och evenemang. På sikt är förhoppningen att Gränbystaden ska bli en andra stadskärna i Uppsala. Gränby Centrum har i dag över 100 butiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!