LÄS MER: Ny journalkollaps på landstinget
– Vi är beroende av våra datorsystem, så det blir ju svårt att göra jobbet. Men vi är väl bemannade och vid gott mod, säger Staffan Anderberg, som är verksamhetschef på Capio vårdcentral i Sävja.
Under de två dagar som det har varit problem med patientjournalsystemet har saker som journalföring, receptutskrivningar och remisser fått hanterats manuellt. För patienternas del har problemen inneburit att man inte kunnat boka in några tider på vårdcentralen i Sävja. Eftersom vårdpersonalen inte kunnat komma in i systemet har de inte kunnat se vilka lediga tider som finns, vilket gjort att de blivit tvungna att be patienter återkomma i nästa vecka.
– De som kommit hit akut har vi kunnat hjälpa. Men nästa vecka kommer det att bli ett enormt tryck på vårdcentralen, då de patineter som varken fått en tid under gårdagen eller idag kommer, säger Staffan Anderberg.
Än så länge har personalen på vårdcentralen i Sävja kunnat hantera situationen, men enligt Staffan Anderberg kan patientsäkerheten komma att bli lidande ju längre tiden går. Eftersom all information om en patient finns dokumenterad i journalsystemet, är vårdpersonalen beroende av att kunna ta del av den informationen för att kunna ge så bra vård som möjligt.
På torsdagseftermiddagen var problemet fortfarande inte löst och hur det blir för vårdcentralen i Sävja under fredagen återstår att se.
– Det beror ju på om de har löst problemet eller inte, säger Staffan Anderberg.