Svalt intresse för ordningsomdöme

Från och med vårterminen ska föräldrar kunna få skriftlig information om hur deras barn följer skolans ordningsregler. En onödig förändring, tycker rektorer i Uppsalas grundskolor.

Uppsala2008-11-05 07:01
- Egentligen är det inget nytt, det är redan en punkt som tas upp på utvecklingssamtalen, säger Ylva Nilsson, rektor på Sverkerskolan och Tiundaskolan.
Den borgerliga alliansen i kommunen ville egentligen införa ordningsomdömen, men då det inte fanns något stöd i lagen för det drog de tillbaka förslaget. I stället beslutade de att skolorna ska erbjuda föräldrarna muntlig och skriftlig information om hur deras barn följer skolans ordningsregler. Förändringen gäller alla elever från årskurs tre till och med årskurs nio och börjar gälla vårterminen 2009.

Per Pettersson som är chef för Uppsalas grundskolor säger att många rektorer tycker att det nya kravet på information om elevernas ordning och uppförande är onödigt.
- Det är den vanligaste uppfattningen bland rektorerna. I de individuella utvecklingsplanerna som redan finns tar man upp hur väl eleven följer ordningsreglerna som en del av den sociala situationen, säger Per Pettersson.
Ylva Nilsson, rektor på Sverkerskolan och Tiundaskolan har samma uppfattning.
- Jag har pratat med andra rektorer och vi är tämligen överens om att det som ska införas redan finns.

Hon säger att föräldrar alltid är intresserade av information om hur det går för barnen både kunskapsmässigt och socialt, men tror att de är nöjda med den information de får nu.
- Det finns inga föräldrar som i dag svävar i ovisshet om hur väl deras barn följer ordningsreglerna, för det tas alltid upp som en del av den sociala utvecklingen på utvecklingssamtalen, säger hon.
Cecilia Forss (m), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, känner igen kritiken.
- Jag vet att många rektorer inte har velat införa det, men vi tycker att det är viktigt att föräldrar får den här informationen. Vid utvecklingssamtal kan det hända att man tar biten om hur eleven följer ordningsreglerna väldigt snabbt, det här blir en garanti för att man pratar ordentligt om det.

Beslutet att föräldrarna ska erbjudas information om hur deras barn följer skolans ordningsregler fattades redan i december förra året.
- Att ingenting har hänt ännu beror antagligen på att det inte är någon annan än borgerliga politiker i nämnden som tycker att det är en bra idé, säger Bengt Sandblad (s) ledamot i barn- och ungdomsnämnden.
- Jag vet faktiskt inte varför det har tagit så lång tid. Det har varit många turer i den här frågan, säger Cecilia Forss.
Margarita Kalafati går i årskurs åtta på Gottsundaskolan och är elevrådsordförande. Hon tror att det kan vara positivt för vissa elever med skriftlig information om hur de följer ordningsreglerna.
- För elever som tar skolan lite slappt kan det vara bra. Men för andra som mår dåligt och kanske bryter mot regler därför kan det vara jobbigt att få det på papper och känna att man får en stämpel, säger hon.

Elevrådsordföranden på Ärentunaskolan, Elsa Jäger, tror att informationen till föräldrarna kan leda till att en del elever lugnar ned sig.
- Men personligen tycker jag att föräldrar ska kunna lita på sina barn och det är större risk att det blir missförstånd om det står på ett papper än om man själv får berätta vad som hänt, säger hon.
Margarita Kalafati säger att ordningsreglerna redan uppmärksammas mycket på skolan. Förutom att de tas upp vid utvecklingssamtalen går lärarna regelbundet igenom reglerna med eleverna. Dessutom får elever och föräldrar skriva under på att de känner till vilka ordningsregler som gäller.
- Och om någon har gjort något jättedumt ringer skolan till föräldrarna direkt, de väntar inte till utvecklingssamtalen.
Från och med höstterminen 2008 ska alla elever i grundskolan få skriftliga omdömen om hur deras kunskaper utvecklas, enligt ett regeringsbeslut. Omdömena ska lämnas i samband med utvecklingssamtal.
Det är tillåtet att ge skriftliga omdömen även om elevernas sociala utveckling, om skolans rektor beslutar det. Hur väl eleven följer ordningsregler kan räknas som en del av den sociala utvecklingen. I annan form än omdömen får information om elevens sociala utveckling ges både muntligen och skriftligen utan att rektorn har fattat beslut om det.
Det står ingenting specifikt om ordningsomdömen i lagar eller förordningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om