Surfplattan stimulerar både elever och lärare

I klass 9A på Västra Stenhagenskolan i Uppsala skapar eleverna egna nyhetsreportage med hjälp av surfplattor. Den nya tekniken utmanar både elever och lärare.

Pernilla Hägg, Lina Eriksson och Julia Tanner skapar ett nyhetsinslag med hjälp av en surfplatta.

Pernilla Hägg, Lina Eriksson och Julia Tanner skapar ett nyhetsinslag med hjälp av en surfplatta.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-12-04 11:06

I ett av arbetsrummen spelar tre tjejer in ett sportinslag till sin nyhetssändning. Pernilla Hägg spelar världens yngsta världsmästare i formel 1 som intervjuas på engelska av Lina Eriksson, reporter. Julia Tanner står med en surfplatta framför ansiktet och filmar intervjun. Både samhällskunskap och engelska innefattas i projektet.
- Vi har använt oss av riktiga nyheter för att göra sändningen. Det är väldigt nytt för oss att filma med Ipad, det blir fel ibland och man får ta om inslag. Men jag tycker det här gör undervisningen roligare, säger Lina Eriksson.

Pernilla Hägg menar att de inte haft så lång tid på sig att skapa en nyhetssändning, vilket har bidragit till en del stress. Hon ser fram emot att se de färdiga resultaten tillsammans med de andra klasskamraterna.
- Det ska bli roligt att visa upp vår nyhetssändning för resten av klassen, jag gillar att bjuda på mig själv, säger hon.

De tre tjejerna hoppas att de får fortsätta att använda sig av surfplattor på lektionerna.

Engelskaläraren Åsa Lindgren menar att både elever och lärare stimuleras av att arbeta med ny digital teknik i undervisningen.
- Vissa av eleverna kan mer om den här tekniken än vad vi lärare kan, så vi har fått ta hjälp av dem för att lära oss. Det är viktigt att hitta nya sätt att stimulera lärandet hos eleverna som är tidsenligt och anpassat efter samhället, säger hon.

Alla årskurser på skolan har fått tillgång till surfplattor. I årskurs 7 gjordes den största satsningen, där fick samtliga elever i början av terminen en varsin surfplatta till utlåning, som de kan använda på lektionerna upp till årskurs 9. Det är kommunen som gjort investeringen, då Västra Stenhagenskolan är en av fyra pilotskolor inom ett it-projekt som Uppsala kommun driver under detta läsår.

Sufplattan kan användas till att skriva, läsa, surfa, filma och fota. Åsa Lindgren menar att surfplattan ska användas som komplement till den traditionella undervisningen snarare än att ersätta den.
- Vår utmaning blir att hitta situationer där det går att använda surfplattan i undervisningen. Elevernas inlärning underlättar när de hittar verktyg för att lära sig själva att lära, säger hon.

Bakgrund

Björklinge skola, Skuttunge skola, Nåntunaskolan och Västra Stenhagenskolan ingår i ett IT-kvalitetsprojekt som kommunen driver under detta läsår. 1,5 miljoner kronor fördelades mellan de fyra skolorna och valfri digital teknik köptes in. Projektet är ett led i att få upp kvaliteten i grundskolan, att anpassa skolan efter samhällets digitala utveckling och att öka måluppfyllelsen i skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!