Nätannonsen kan vid en första anblick se ut som ett riktigt superklipp. I annonsen från företaget "Jobform" uppmanar man konsumenten att "svara på några enkla frågor om sina vanor som kund" i den "stora sneakerundersökningen". Som tack för detta får man ett par löparskor från märket Nike för endast 15 kronor. Men de flesta av anmälarna uppger att de aldrig fått några skor.
I en anmälan som inkommit till konsumentverket skriver en Uppsalabo att denne genomförde undersökningen och angav sina kontouppgifter för att betala de femton kronor som frakten uppges kosta. Kort därefter fick personen ett mejl från sin bank där det visade sig att företaget dragit 499 kronor från kontot.
Försök att nå företaget har oftast visat sig vara helt fruktlösa. Jobform är registrerat i Storbritannien, men danska bolaget Orville Medie står bakom marknadsföringen på nätet.
– Den marknadsrättsliga biten är sedan tidigare överlämnad till danska Konsumentverket, som utreder ärendet. När nya anmälningar kommer in ger vi dem råd hur man ska agera som konsument. Mycket handlar om hur mycket dokumentation man själv har sparat, säger Konsumentverkets presschef Hans Lundin till Nyhetsbyrån Siren.
Konsumentverket har tagit emot 229 anmälningar om Jobform sedan 1 januari 2014, medan Konsument Europa har tagit emot 75 anmälningar under samma period. Den största anmälningsvågen i år har kommit nu under september.