Efter år av tågstrul har Riksrevisionen bestämt sig för att granska statens styre av Sveriges järnvägssystem.
Bakgrunden är dels de indikationer man sett kring punktlighet, restider och inställda tåg. Dels en rapport som nyligen presenterades där Riksrevisionen gick hårt åt statens satsningar på infrastruktur, bland annat de minskade underhållsinvesteringarna i järnvägsnätet.
– Den gav oss en bra bild om bland annat underhållet där man kan se att man dragit ner investeringskostnaderna med 25 procent på tio år. Samtidigt har vi sett hur underhållskostnaderna har skenat. Vi har också tittat på punktlighetsstatistik och det framstod som en problemställning som var viktig att borra i, inte minst ur ett medborgarperspektiv, säger Claes Norgren, riksrevisor på Riksrevisionen.
Det är tre delar som ska granskas; den praktiska biten med tåg, hur verksamheterna är organiserade samt statens ekonomiska styrning. 2001 ombildades verket Statens Järnvägar till flera olika aktiebolag som Jernhusen, Green Cargo och dagens SJ. Riksrevisionens stora frågeställning är om staten klarar av att styra de olika aktörerna som finns på marknaden just nu.
– Det är allmänt känt att det är fler aktörer på marknaden nu. Det är många statliga och det är ingen fråga om avreglering så mycket som styrning, säger Claes Norgren.