Studentmössan har fått sällskap

Tänk dig att du är morfar och dina barnbarn är besök. Nu pratar om din barndom och hur det var att gå i skolan på 2000-talet. Du visar stolt upp din gamla studentmössa, men också din studentnyckelring, din studenthoodie och dina studentkalsonger. Scenariot är ingen omöjlighet med tanke på vad som går att köpa i dag.

Foto: Sarah Thorén

Uppsala2009-04-15 07:00
Det har blivit ovanligt för företag som säljer skoltröjor och studentmössor att nöja sig med att bara erbjuda det. I dag ges möjligheten att komplettera köpet av själva mössan med en mängd annat studentrelaterat. Det finns en hel uppsjö av varor att välja mellan: pennor, t-shirts, champagneglas, flasköppnare, flip-flops, parfym, streetskor, läderarmband, underkläder, dog tags, tutor, listan kan göras lång. Skärpet med STUDENT blinkande i rött tar förmodligen priset. Och samtidigt som jag tömmer min brevlåda och för fjärde gången möts av reklam för studentplakat kan jag inte låta bli att undra om allt det här verkligen är nödvändigt.

Jag ringer Babak Faramarzian på ABC-gruppen, en av de största leverantörerna för studentattiraljer.
- Studenten är bland det största man varit med om. En så viktig händelse vill man ofta lägga ner lite extra pengar på, säger han.
Kan det ha blivit så att arketypen av en student är på väg bort från att bara vara en person i studentkostym och studentmössa? Har det hela dragits till att vara någon som från topp till tå är klädd i hela kollektionen med collegetröjor, mjukisbyxor och knappnålar? Dricker den idealiske studenten alkohol ur sin studentfickplunta, tänder den idealiske studenten sina cigaretter med en studenttändare?
- Sådant som känns olämpligt har vi valt att inte sälja, fickpluntor och tändare till exempel, säger Babak Faramarzian.
ABC-gruppens studenttillbehör har tagits fram via fokusgrupper med elever från olika grupper som lagt fram förslag på vad som kan tänkas efterfrågas. Underkläderna har till exempel utökats till att bestå av fem olika tryck, eftersom så många har velat ha det. Jag frågar Babak Faramarzian om ABC-gruppen inte har några planer på att lansera en tjänst där man kan tatuera in "student 2009" i pannan.
- Vi har haft endagstatueringar förut, men intresset var inte särskilt stort, svarar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!