På tre månader har sajten lockat tiotusentals besökare. Målet är att konkurrera med Blocket.
Uppsalabon Hanije Safakar är en av tre vänner bakom den nystartade annonssajten Skuffen. Hon sköter marknadsföringen och läser samtidigt marknadsföring på Uppsala universitet. Kamran Khadem sköter tekniken och supporten vid sidan av jobbet som programmerare i Göteborg. Daniel Andersson hjälper Kamran från sin dator i Australien. Sajten lanserades i slutet av september och har redan tiotusen besökare i månaden.
– Metro skrev om oss i november vilket gav oss ett rejält uppsving. Efter det ökade besöksstatistiken stadigt, säger Hanije Safakar.
Att skapa kännedom om sajten är avgörande, och Hanije Safakars huvudsakliga uppgift. Och hon har fått positiv respons från studenter och allmänheten.
– I dagsläget har vi totalt över tusen annonser inlagda, och kanske tusen annonser till har redan blivit sålda, säger hon.
På Skuffen, som betyder bagageutrymme, är det helt gratis att sälja, köpa, skänka eller hyra ut prylar, varor och tjänster. I framtiden kommer det att kosta för företag som kan öppna och hyra egna små ”butiker” på sidan. Men för privatpersoner kommer det alltid att vara gratis, det är själva poängen.
– Pengarna ska vi tjäna genom företagens hyror och genom annonsering, säger Hanije Safakar.
Idén till sajten föddes av Kamran Khadem och Daniel Andersson, som ofta sålde kurslitteratur på nätet när de pluggade på Chalmers i Göteborg. De tyckte att det var onödigt dyrt att lägga upp annonser på sajterna, och bestämde sig för att skapa en gratissajt med samma funktion. Tre år senare, efter 1,5 år av webbutveckling, programmering och sökoptimering blev idén verklighet.
För var hundrade annons ger Skuffen 50 kronor till miljöfrämjande ändamål. De håller just nu på att kontakta olika miljöorganisationer för att samarbeta. Miljöperspektivet är en del av själva sajtens grundidé, med återvinning och hållbarhet.
– Att återanvända och sälja begagnade saker är bra för miljön, och nätbutiker är mer miljövänliga än fysiska butiker, säger Hanije Safakar.
Hon träffar Kamran någon gång i månaden för att gå igenom allt, men annars driver de företaget från olika städer. För Hanijes del blir det oftast efter plugget, från köksbordet hemma i Sävja. Hur länge de klarar att driva företaget vid sidan av vet hon inte. Kanske får de anställa fler, om allt går enligt planerna.
– Ett delmål är att bli större än Eniros köp- och säljsajt. Men målet är att utmana Blocket, säger hon.