Studenter utvecklade mobilspel

Ett dataspel för mobiltelefoner har utvecklats av åtta studenter på Uppsala universitets IT-institution. Spelet heter Three Crowns och utspelar sig i en fiktiv, medeltidsliknande miljö.

Uppsala2006-01-13 20:02
Där möts två spelares karaktärer i duell. Utom ära och berömmelse belönas kämparna med imaginär ekonomisk ersättning, lärdom och erfarenheter.
Som plattform i spelet används ett distribuerat system med ett antal mobiltelefoner och en serverdator som kommunicerar över GSM-nätet. Servern består av en spelserver som sköter kommunikationen med mobiltelefonerna, en databas som innehåller information som spelet använder, samt en webbportal som integrerad del i spelet. Det faktiska spelandet sker på mobiltelefonen.
Att skapa den underliggande plattformen har varit den största utmaningen för denna 15 poängs projektkurs på D-nivå. Spelet är utvecklat från grunden utifrån en idé som presenterades av en företagsrepresentant vid projektets början.

Nytt spelsätt
- Detta är ett nytt sätt att spela spel på, var som helst, när som helst och mot vem som helst, så länge mobiltelefonen har täckning, säger Syrus Dargahi, projektledare i studentgruppen.
- Syftet med projektet har varit att lära studenterna hur ett projekt bedrivs från planeringsfas till leverans. Kursen ger också studenter möjlighet att använda moderna konstruktionsprinciper och programmeringsmetoder och kunskap om hur komplexa, distribuerade system konstrueras, konstaterar kursledaren Paul Petterson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om