Idén om ett kunskapsspel för natur- och teknikintresserade startade som ett klassprojekt på Entreprenörskolan i Uppsala, en påbyggnadsutbildning för civilingenjörer som vill lära sig om entreprenörskap och företagande.
Ett samarbete inleddes med tre entreprenörer som kom med grundidén och en betaversion av spelet. Alla var eniga om att frågesportspelet TP hade för få natur- och teknikfrågor. Samtidigt var många frustrerade över att de sällan kunde svaren på kultur- och underhållningsfrågorna.
Projektet fick dock inte tillräckligt med utrymme vid sidan av de vanliga heltidsstudierna på programmet, vilket ledde till att det blev för tidskrävande för många studenter som hoppade av. Men tre av de mest engagerade studenterna gick ihop med entreprenörerna och startade företaget Academic board games.
– Man kan inte gå Entreprenörskolan utan att ha startat minst ett företag och det här känns lagom skarpt, säger Philip Svanfeldt, utvecklingsansvarig på Academic board games.
Tillsammans med fem andra studenter satsade de 100 000 kronor i startkapital till ett aktiebolag. Och med stöd av Almi företagspartner kunde de ta fram ett spel.
Drygt ett år efter starten lanseras nu deras första kunskapsspel: ”The Art of Science”. Förutom kemifrågor som exempelvis: ”Vad säger Avogadros lag?” är kategorierna indelade i teknik, fysik, matematik, biologi och ”annan vetenskap” som är blandade frågor om allt möjligt.
– Spelet är utformat så att man kan välja i vilka ämnen man vill ta flest poäng. På så sätt kan alla mötas på lika villkor. Men förhoppningen är att vi i framtiden ska kunna bredda spelet mot andra målgrupper än bara de som är intresserade av natur och teknik, säger marknadsföringschefen Lovisa Mörner.
Spelet som kostar 449 kronor säljs i dag på företagets hemsida och på studentshopar.
Dessutom har företaget ambassadörer som marknadsför och distribuerar spelet i de större studentstäderna runtom i landet.
Hittills har det sålts i omkring 130 exemplar.
Under hösten hoppas de kunna lansera fler spel: ett kortspel med aminosyrors egenskaper och ett spel där man med hjälp av huvudräkning snabbt ska kunna uppskatta siffror som heter ”Guesstimates”. Syftet är att deras kunskapsspel ska förena nytta med nöje.
– Vi vill göra inlärningen av komplicerade moment på universitetet enklare och roligare genom våra inlärningsverktyg. På konsultintervjuer har det också blivit viktigare att man kan göra snabba uppskattningar av olika logistikproblem och inför det tror vi att detta spel kan vara till nytta, säger Lovisa Mörner.
Nästa mål är att spelen ska översättas till engelska och tyska. Och med fler än hundra nya spelidéer på lager kan man räkna med att det kommer fler spel i framtiden.
Även om projektet inneburit mycket extrajobb för nyföretagarna är det inte mycket de skulle vilja ha ogjort.
– Gör först och rätta till sedan, annars kommer man aldrig igång med något. Det är väl lite det som entreprenörskap handlar om, säger Philip Svanfeldt.
Studenter lanserar kunskapsspel
Tre speltokiga Uppsalastudenter tröttnade på att inte kunna utnyttja sina kunskaper när de spelade Trivial Pursuit, TP. Nu lanserar de ett naturvetenskapligt frågesportspel.
Lovisa Mörner, Markus Larsson och Philip Svanfeldt.
Foto: Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!