Studenter kräver mer lärartid
Krafttag måste till för att öka studenteras tid med sina lärare. Det menar Uppsala studentkår. Beräkningar som universitetet själva gjort pekar också mot att fakulteterna inte gör tillräckligt.
Foto: Arkiv
- Vår utredning är absolut en markering av att det här är en jätteviktig och prioriterad fråga, säger Kerstin Sahlin, prorektor.
Enligt utredningen är det inte bara problem med för lite lärartid, ibland bara ett fåtal timmar i veckan. På vissa håll har man i stället ökat gruppstorlekarna till över 300 studenter. Resultatet blir enligt utredningen anonymitet och brist på personlig återkoppling. Ändå ställs inga direkta krav på förändringar. I stället ska institutionerna som det heter "återrapportera" till ledningen om hur man arbetar med frågan. Det här räcker inte, menar Louise Callenberg, ordförande i Uppsala studentkår, som suttit med i utredningen.
- Jag hade velat se mycket kraftfullare grepp. Ledningen vill undvika att ta en fight med institutionerna och nu befarar jag att det inte det kommer hända något, säger Louise Callenberg.
I utredningen beräknas hur mycket lärartid varje fakultet i normalfallet minst ska klara av att ge sin studenter. Jämför man den teoretiska beräkningen med kårens egen undersökning av lärartiden på samtliga a-kurser bleknar verkligheten: ingen är nära beräkningens minimikrav. Men en slutsats i utredningen är att uträkningar av det här slaget nästan inte låter sig göras.
- Vad är normalfallet? Förutsättningarna varierar så mycket och vi kan inte sätta upp en minimiregel. Det skulle bara låsa diskussionerna om hur pedagogiken ska utvecklas, säger Kerstin Sahlin.
I en artikel i UNT efter påsk jämförde Jan-Otto Carlsson, vicerektor inom teknik och naturvetenskap, matematik och företagsekonomi, där matematik får ut mycket mer undervisningstid för samma pengar. Från samhällsvetenskapligt håll reagerar man starkt på jämförelsen och hävdar att den bygger på felaktigheter.
- Det här illustrerar väl hur svårt det är att räkna timmar. Det går inte att jämföra kurser rakt av, menar Kerstin Sahlin och får medhåll av Louise Callenberg.
- Varje institution är som ett eget påvedöme där man länge gjort som man vill, vilket lett till att förutsättningar skiljer sig väldigt mycket åt och att jämförelser av det här slaget blir svåra, säger hon.
Samtidigt är det just det här som gör att universitetsledningen borde vara ännu tydligare, menar hon.
- Är det här en svår fråga för institutionerna måste ju de högsta ansvariga ta tag i det i stället, säger Louise Callenberg.
FAKTA
Med gruppstorlekar på 30 studenter och med undervisning 36 veckor om året ska miniminivån för antalet lärartimmar i veckan för varje fakultet se ut så här:
Teologi 8,22 timmar i veckan
Juridik 9,04
Historiskt filosofiska fakulteten 9,51
Samhällsvetenskap 10,45
Farmaci 11,39
Språk 12,12
Teknik och naturvetenskap 15,98
Utbildningsvetenskap 16,41
Medicin 18,31
I kårens undersökning från 2006 av den lärarledda undervisningen på alla A-kurser hamnade exempelvis historisk-filosofiska fakulteten på 5 timmar, språkvetarna på 6,6 och medicinarna på 12,3 timmar i veckan i genomsnitt.
Med gruppstorlekar på 30 studenter och med undervisning 36 veckor om året ska miniminivån för antalet lärartimmar i veckan för varje fakultet se ut så här:
Teologi 8,22 timmar i veckan
Juridik 9,04
Historiskt filosofiska fakulteten 9,51
Samhällsvetenskap 10,45
Farmaci 11,39
Språk 12,12
Teknik och naturvetenskap 15,98
Utbildningsvetenskap 16,41
Medicin 18,31
I kårens undersökning från 2006 av den lärarledda undervisningen på alla A-kurser hamnade exempelvis historisk-filosofiska fakulteten på 5 timmar, språkvetarna på 6,6 och medicinarna på 12,3 timmar i veckan i genomsnitt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!