Partybussar har sålts in som ett alternativ till studentflak under pandemin. Men enligt både Folkhälsomyndigheten och Konsumentverket är det pandemilagen som gäller även för partybussarna.
– Allt tyder på att det ska räknas som en privat sammankomst och då är det max åtta personer som får åka bussen, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala.
När inte hela klassen får åka i bussen är det nu flera som vill ha pengarna tillbaka, vilket de har rätt till enligt Westling.
– Studenter från tre klasser har hört av sig då de har bokat partybussar, men mörkertalet är betydligt större. Det vi vill kommunicera till studenterna är att de har rätt att få pengarna tillbaka. Företaget kommer inte kunna leverera tjänsten man avtalat om och då har man juridisk rätt att få pengarna tillbaka.
Alla tre klasser som har hört av sig till Konsument Uppsala har bokat sin partybuss via företaget Studentflaksöder, som kommunicerat att de inte ännu kommer att ge tillbaka pengarna.
– Vårt upplägg är simpelt, kvarstår åttapersonsregeln så kommer vi att ställa in alla körningar och återbetala kunderna. Men om man vill avboka i förväg, innan vi har tagit beslutet om att ställa in körningarna, så tillkommer en avbokningsavgift, säger Daniel Engström, kundansvarig vid Studentflaksöder.
I mitten av maj är tanken att Studentflaksöder ska besluta om de ska ställa in körningarna eller inte. När studenterna kan få tillbaka pengarna är ännu oklart.
Westling tycker inte att studenterna ska avboka och betala avgiften då partybussföretagen inte kommer kunna leverera tjänsten som de har avtalat om. Hon tipsar alla studenter att via mejl kontakta företagen de har bokat genom och informera om att de vill ha pengarna tillbaka.
– Just nu gäller det att sitta lugnt i båten. Är det så att företaget inte har betalat tillbaka när studenten till och med har passerat så kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Förra året fick många studenter sina flak inställda. Det hände då att företag vägrade återbetala hela summan, men när studenterna gjorde en anmälan till ARN så fick de rätt.
– Det finns ett beslut där ARN skriver utförligt att om jag köper något som inte levererats behöver jag inte betala för det, säger Westling.