Det som hänt är att en person från företaget E-socks ringt en konsument och frågat om denne vill vara med i en opinionsundersökning om samhällsfrågor. Frågorna har avslutats med ett erbjudande om att köpa strumpor för 19:90 kronor utan bindande abonnemang. Kunden får sedan strumporna hemskickade och betalar in beloppet som är angivet på avin. Men beloppet är på 18 kronor och inte 19:90 som uppgavs vid samtalet.
Senare meddelar företaget att kunden ingått en prenumeration för strumpor på 12 månader vilket kostar 3 228 kr. Orsaken är kunden betalat in de 18 kr som angetts på avin och inte 19:90 kr som överenskommits i telefonsamtalet. I avtalet från E-socks står: ”Genom att betala beloppet 18 kr med inbetalningskortet i stället för de i samtalet överenskomna priset om 19:90 kr verifierar du att du läst och godkänt dessa villkor för detta avtal för denna prenumeration”.
Under några dagar har Konsument Uppsala fått in sex liknande ärenden.
– Självklart är detta inte okej. Vi rekommenderar de drabbade att även göra en anmälan till Konsumentverket som prövar oskäliga avtalsvillkor, säger konsumentrådgivaren May Strandberg.
Företaget E-socks of Sweden backar nu och svarar UNT via eposten:
"Vi fick i början av veckan mail av flertalet missnöjda kunder och valde redan då att makulera alla fakturor samt stryka dessa kunder ur vårt register utan några förbihåll, samt att vi även ändrade avtalet. Vi har själva dock inte hört någonting från KO, men har ändå valt att göra på detta sätt då vi inte vill ha kunder som är missnöjda. Vi har medelat alla som har hört av sig till oss att om de inte vill vara kunder hos oss så behöver de bara skicka tillbaka paketet och skriva åter till avsändare på paketet så ingen ska behöva betala porto. Att folk har valt att anmäla innan de ens har varit i kontakt med oss tycker vi givetvis är tråkigt då vi inte har haft några intentioner att låsa upp någon som är missnöjd".