UNT har tidigare skrivit om en ansträngd situation på Västra Stenhagenskolan. Sjukfrånvaron bland lärare har varit hög och flera lärare har sagt upp sig. Även elever har mått dåligt och de som har varit i behov av extra stöd i skolan har inte fått det. Flera elever har valt att byta skola som en följd av oroligheterna. Lärarfacken beskriver situationen som ”mycket kaosartad” och varnar för att fler lärare kommer att bli sjukskrivna om inte kraftfulla åtgärder vidtas.
LÄS MER: Kaos på skolan
– Det har varit en ond spiral där eleverna inte har fått det stöd som de behöver. Det kan leda till oro hos eleverna och göra att det blir stökigt på lektionerna och att lärarna inte hinner hjälpa alla. När arbetsbelastningen blir för hög och rutiner inte fungerar blir stressen stor och det finns risk för sjukskrivningar, säger Ingela Grehn, huvudskyddsombud på Lärarförbundet.
Nu har fackförbunden, rektor och förvaltningen tagit fram en handlingsplan. För att komma tillrätta med problemen ska personalen bland annat gå en utbildning i hanteringen av hot och våld. Man kommer också att göra en organisationsanalys eftersom personalen upplever att de saknar både stöd och rutiner. Rektorn kommer också att få extra stöd i sin roll som chef. Enligt handlingsplanen ska skolan även anställa en specialpedagog. Några extra pengar kommer man dock inte att få.
– Alla skolor har de resurser som man har fått tilldelat. Det finns inga extra pengar att dela ut, då skulle man behöva ta dem från en annan skola, säger Lotta Åkerman, områdeschef.
LÄS MER: Skolchef har inga synpunkter på bönerum
Alla parter ser positivt på de diskussioner som har förts och på handlingsplanen. Rektor Alper Yilmaz håller dock inte med fackförbundens beskrivning om att det råder en kaosartad situation på skolan. Han menar att det periodvis är stressigt på alla skolor och pekar på att det finns personal på Västra Stenhagenskolan som inte upplever stress.
– Det finns olika upplevelser om arbetssituationen. Men det är viktigt att jobba med de här frågorna oavsett hur många som upplever att det är jobbigt, säger Alper Yilmaz.
Han anser inte heller att elevavhoppen och läraruppsägningarna har varit onormala.
– Ett antal elever har slutat men lika många har börjat. Det är samma sak på lärarsidan, det börjar och slutar folk ibland och det kan vara av olika skäl.
Enligt uppgifter till UNT rör det sig om runt tio elever och tre lärare som har slutat som en direkt följd av stökig miljö.