Motorerna från JAS Gripen-planen har ännu inte startat. Men inom kort ska de båda uppvisningspiloterna Sunshine och Starbutt visa upp sina färdigheter.
– Namnet är inget man väljer. Den ena delen härstammar från Starbucks, den andra är hemlig. Det sprider man inte men det är en twist, säger Peter Fällén som är piloten bakom Starbutt-namnet, och försäkrar sedan:
– Namnen får inte vara kränkande eller förnedrande, för en oinvigd kan det låta så men det måste alltid vara hjärtligt i grunden.
Han och kollegan Henrik Björling har, var och en, över tio års erfarenhet som stridspiloter. Men trots det så är passen påfrestande då piloterna utsätts för allt mellan minus tre till nio g-krafter.
– Det är som en berg- och-dalbana fast lite värre. Nej, nu skojade jag, en berg- och dalbana är typ värre för mig nu. För då har jag inte kontrollen själv, säger F 21:s stridspilot Henrik Björling, eller Sunshine som han även kallas.
– Under utbildningen får man testa och träna i vad som kan liknas som en centrifug nere i Linköping. Där lär man sig tekniken med att spänna kroppen och det är det som mycket handlar om, fortsätter han och lägger sedan till:
– Om jag inte hade varit tränad för det här så hade jag tuppat av.
På kollegan Peter Fälléns byxor sitter en lapp på vardera knä där varje manöver ser ut att vara skriven. Men det är inte fusklappar menar han, tvärtom.
– Jag kollar aldrig på den men det är en del av förberedelserna. Vid en manöver ska man redan vara vid nästa rent mentalt annars skulle det aldrig fungera. Allt vi gör är planerat och något vi övat på i flera år, säger Starbutt.
När Sunshine och Starbutt sedan visar upp sina kunskaper tar varje uppvisning drygt sju minuter.
Det är en kombination av loopar, skruvar och andra väl avvägda manövrar som blandas på låg höjd framför de inbjudna. Ett antal lokala medier och ett fåtal andra entusiaster.
– Det här är en viktig rekryterande del för oss. Vi har inte så många sätt att visa upp vår verksamhet, så det här är en möjlighet att visa upp förmågan vad vi faktiskt kan göra, säger Kristoffer Olofsson, kommunikationschef på Luftstridsskolan.