Striden om Ärna fortsätter
Nu ifrågasätter Uppsala garnison det rimliga i att Försvarmakten själva, utan inflytande av regering eller riksdag, ska fatta beslut om att flytta merparten av verksamheten till Enköping.
Foto: Rolf Hamilton
Det håller major Mats Gyllander, och informationschef vid Uppsala garnison, med om.
- Allianspartierna har lovat att det inte blir förbandsförläggningar under mandatperioden. Försvarsmakten har laglig rätt att göra det, men när man med hänvisning till myndighetens rätt att själva organisera verksamheten, flyttar största delen av den har man ju krattat manegen för politikerna - eller målat in dem i ett hörn, säger han.
- Lämnar försvaret flygplatsen lämnar man den sista skyddade militära flygplatsen i närheten av Stockholm och den kan aldrig återtas. Vi menar att beslutet inte bör fullföljas i den snabba takt som föreslås.
Från Uppsala Airs håll ser man gärna att Försvarsmakten finns kvar på flygplatsen Ärna - antingen som huvudman och driftsansvarig, eller som kund hos den civila operatören.
Uppsala Airs vd Mattias Sjölund menar att delar man på driftskostnaderna som i nuläget ligger på drygt 50 miljoner kronor per år, kunde Försvarsmakten behålla flygvapnet i Uppsala, men kraftigt reducera kostnaderna.
- Rikspolitikerna borde se till nyttan av ett samarbete mellan civilt och militärt flyg i Ärna. Där finns pengar att spara och i slutändan handlar det om vad som är bästa sättet att få valuta för skattebetalarnas pengar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!