Nyckelordet för Primateria är tribologi – läran om friktion, nötning och smörjning mellan ytor i rörelse. Huvudverksamheten är att behandla ytor och eggar på verktyg för optimal prestanda vid tillverkning av exempelvis motorer. Stora kunder är bland annat Volvo och Scania.
Skidverksamheten är ett sidospår, så att säga. Den började lite mer på skoj för några år sedan, men har nu vuxit så att man i år knoppat av ett bolag, Skimateria, som äger varumärket och som bara sysslar med utveckling av redskap för skidor och även av själva skidan.
– Man hör ofta att snö är så komplicerat, men det handlar till syvende och sist om samma sak, att skapa så låg friktion som möjligt vare sig det är skidor eller verktyg, säger Mats Larsson, som är en av Primaterias grundare.
De egna produkterna består av skrapor, sicklar, borstar och rillrar som ger struktur och finish i belaget utan att åkaren behöver valla på traditionellt sätt. Att behandla belaget med stålskrapa gjordes redan på 1970-talet innan stenslipningen kom, men Primateria har förfinat metoderna. Östersundsbon Leonid Kuzmin var dock aningen före med moderna sicklar.
– Fast vi säger inte att våra produkter ska ersätta konventionell vallning. De kan användas i kombination med valla, säger Mats Larsson.
Men traditionell vallning är dyr, tidsödande och slöseri med resurser, tycker han.
– Om du värmer på en valla och sedan sicklar och borstar har ju till slut 99 procent av vallan hamnat på golvet. Och uppvärmning med strykjärn kan skada belaget. Vi menar att med vår metod håller skidan längre.
Men enligt Mats Larsson kan man mycket väl, för att skydda belaget, lägga på en valla efter att ha sicklat. Men då ska den gnuggas på och sedan borstas.
Däremot kan deras preparering ersätta stenslipning, säger han.
– Det du gör med en stenslipad skida som vallas är att "spackla in" mikrohår och eventuella skador. Vid sickling bildas inga mikrohår.
Bolaget samarbetar med längdåkningslandslaget som använder deras produkter som även inkluderar en egen metod för fäste. På vilket sätt de används är dock en hemlighet, landslagen går aldrig ut och berättar hur åkarnas skidor prepareras. De skidintresserade minns säkert att de svenska åkarna i OS i Sotji hade väldigt bra skidor, vad det än berodde på.
Man har även samarbete med flera sportbutiker. I två butiker som ingår i en stor kedja, en i Uppsala och en i Barkarby, inrättar man i vinter ett ”skidlabb” där den intresserade kan lämna in sina skidor och få dem synade i mikroskåp, preparerade och uppmätta med Skimaterias egen spannmätare.
Och planerna sträcker sig ännu längre.
– Vi har en vision om ett eget skidmärke. Vi köper in halvfabrikat från större skidtillverkare och sedan gör vi egna spannkurvor och prepareringar och sätter vår logga på dem, säger Mats Larsson.
Redan denna vinter ska, om planerna går i lås, de första skidorna kunna levereras från en av de största skidbutikerna på nätet, vilken Skimateria i år slutit avtal med i syfte att bli marknadsledande inom skidpreparering.
Den finns en stark konservatism i branschen om hur en skida ska prepareras för bästa glid och Skimaterias syn på detta sätter onekligen en del befästa ”sanningar” i gungning och skeptiker saknas inte.
– Det traditionella ska utmanas, annars blir det ingen utveckling, säger Mats Larsson.