Strateg siktar bortom Linnéjubileet
I skuggan av Linnéjubileet arbetar Uppsalas marknadsstrateg Magnus Lohe på nya projekt. Efter 700 år som studentstad ska Uppsalas dolda talanger fram i ljuset. Hans egen roll är trampolinens, att hjälpa andra lyfta.
Foto: Hans E Ericson
- De senaste 700 åren har Uppsala nästan enbart marknadsförts som kyrkans, akademins och studenternas stad. Universiteten är mycket viktiga men utgör ändå bara 20 procent av Uppsala. Resten har hamnat i skymundan. Det är dom bitarna vi ska lyfta fram, säger han.
Magnus Lohe kommer från försäkringsbranschen där han arbetat med varumärken, affärsutveckling och kundnära tjänster för vardagslivet. Han har bland annat tagit fram säkra bilbarnstolar som försäkringstagarna kunnat hyra. Det har gjort dem nöjda samtidigt
som bolaget kunnat skapa goodwill kring sig själv och begreppet säkerhet. Det är med lite av samma filosofi han vill marknadsföra Uppsala. Innevånarna ska få upp ögonen för sin stads potential och bli dess ambassadörer. I år är Carl von Linné och jubileet till hans ära Uppsalas ?självklara höjdpunkt?. 500 journalister kommer hit, kungen och den Japanske kejsaren. Men det är inte de unika arrangemangen som gäller i det långa loppet. Att världens största innebandytävling och nordens största multisporttävling hålls i Uppsala i år måste också fram.
Totalt arrangeras 24 stora nationella tävlingar varav elva är svenska mästerskap:
SM i gymnastik. SM i cykel. SM i segelflyg. SM i tyngdlyftning. Bandy-SM. SM i isracing. SM i naginata. SM i fäktning. SM i voltige. SM i segling. SM i pistol...
...och det är föreningar och organisationer i Uppsala som gör mästerskapen möjliga. Om vi kan hjälpa dem så kommer de att arrangera fler, säger Magnus Lohe.
Vikten av samarbete mellan partnerskap, företag, föreningar och organisationer löper som en röd tråd genom Magnus Lohes arbete. ?Mitt jobb är att vara trampolinen?, säger han. Den kraft som ska hjälpa andra lyfta när de vill nå ut. Det ska ske bland annat genom reklam. Flera kampanjer ligger redan klara. Stockholms tunnelbana är målet. Huvudstaden och dess innevånare är viktiga. ?Det gäller att få upp dem hit?, och inte bara till sporthändelser. Uppsala är också en kulturstad och där kommer det nya Konsert och kongresshuset att spela en viktig roll för Stockholmarna.
- Det får ett andra konserthus. Vi kommer att få hit artister från väldens alla hörn. Det blir intressant för dom.
Magnus Lohe har bland annat Göteborg som förebild. Varför har just Göteborg etablerat sig som en evenemangsstad dit företagen står på kör för att flytta?
- Jo, därför att Göteborgarna har marknadsfört sin stad i över 20 år. Näringsliv, föreningsliv och politiker har jobbar tillsammans och de har lyckats. Också vi måste bli starkare och spetsigare. Vi är landets fjärde stad med en unik bioteknikindustri. Vi måste själva känna att vi har rätt att ta den platsen, lyfta fram styrkan.
En del av kraften tycker Magnus Lohe sitter i Uppsalas kompakta centrum. Det är nära till allt. Gångavstånd från hotellet till konferensen. Ett stenkast till restaurangen. Nya resecentrum kommer att ?sy ihop? öst och väst och bredda stadskärnan med ny spännande arkitektur.
- Vi tar ett kliv framåt som visar att Uppsala är en stor stad med dess fördelar samtidigt som närheten till naturen består, säger han.
Enligt de undersökningar som partnerskapet gjort har strategin börjat ge resultat. År 2002 visste de flesta Uppsalabor som tillfrågades väldigt lite om vad Uppsala hade att erbjuda. I dag vet folk betydligt mer och 92 procent säger att de kan rekommendera andra att flytta hit.
- En hög siffra, enligt Magnus Lohe.
2008 ska en ny stor undersökning göras. Som vid startundersökningen ska företagen vara med. Magnus Lohe får ett kvitto på vilket genomslag marknadsföringen har fått.
När blir Uppsala blir den där platsen som alla talar om?
- Svårt att säga. Att etablera Uppsala som universitetsstad har tagit många hundra år. Jag tror vi måste fortsätta jobba konsekvent och uthålligt på många plan. Men Uppsalaborna ser att det händer något och de tycker det är bra, säger han.
PERSONALIA
Magnus Lohe
Marknadsstrateg
44 år
Född i Uppsala
Bor i Gottsundagipen
Gift och två barn
Magnus Lohe
Marknadsstrateg
44 år
Född i Uppsala
Bor i Gottsundagipen
Gift och två barn
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!