Storvretabor i protest: "Usel service på vårdcentralen"

Telefontiderna tar slut på några minuter och färre än 40 procent får en tid inom vårdgarantins krav vid vårdcentralen i Storvreta. Nu protesterar Storvretabor.

Pereric Olsson, Berit Gravsjö-Ericsson och Eva Carlsson är missnöjda med hur det fungerar på Storvreta vårdcentral. Den som ringer några minuter efter klockan åtta möts av en röst som säger att telefontiderna för dagen är slut. "Det gör att många söker till akuten som blir överbelastad", säger Eva Carlsson.

Pereric Olsson, Berit Gravsjö-Ericsson och Eva Carlsson är missnöjda med hur det fungerar på Storvreta vårdcentral. Den som ringer några minuter efter klockan åtta möts av en röst som säger att telefontiderna för dagen är slut. "Det gör att många söker till akuten som blir överbelastad", säger Eva Carlsson.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2021-12-20 07:30

Enligt pensionärsorganisationerna i upptagningsområdet, som omfattar både Storvreta, Vattholma, och områdena runt omkring, har det skett en påtaglig försämring av tillgängligheten på Storvreta vårdcentral. Ett tydligt tecken är att det inte går att komma fram ens på telefon. Den som ringer några minuter efter klockan åtta möts av en röst som säger att telefontiderna för dagen är slut.

– Det gör att många söker till akuten som blir överbelastad. Jag hade kontakt med en som blev inlagd på sjukhus med väldigt lågt blodvärde och nästan blev utskälld för att hon inte kommit tidigare och kollat upp det, säger Eva Carlsson, vice ordförande i SPF Seniorerna i Norunda.

Berit Gravsjö Ericsson, vice ordförande i PRO Storvreta, berättar att en pappa hon pratat med förgäves försökte få en tid för sin dotter under en vecka.

– Sen gav han upp och sökte till en annan vårdcentral där han fick kontakt direkt, säger hon.

undefined
Pereric Olsson, Berit Gravsjö-Ericsson och Eva Carlsson är missnöjda med hur det fungerar på Storvreta vårdcentral. Den som ringer några minuter efter klockan åtta möts av en röst som säger att telefontiderna för dagen är slut. "Det gör att många söker till akuten som blir överbelastad", säger Eva Carlsson.

Nu har de båda pensionärsorganisationerna skrivit till Region Uppsala och kräver svar.

Enligt regionens egen statistik är det stora problem i Storvreta. Mindre än 40 procent av dem som kommer fram på telefonen får en tid för medicinsk bedömning inom de tre dagar som vårdgarantin stipulerar.

Charlotta Nordgren Thermaenius, verksamhetsområdeschef på Region Uppsalas förvaltning Nära vård och hälsa, säger att sjukfrånvaro och vakanser på många vårdcentraler försämrar tillgängligheten. Under en tid har man också haft särskilda bekymmer just i Storvreta.

– Arbetsplatsen har haft arbetsmiljöproblem som vi jobbar med. Det har varit en hel del chefsbyten. Jag skulle säga att vi har en stabil ledning på plats just nu. Men det uppbyggande arbetet har raserats av pandemin. Sjukfrånvaron ökar när alla måste vara hemma vid minsta symtom, säger hon.

Bristen på sjuksköterskor drabbar primärvården på liknande sätt som Akademiska sjukhuset, och enligt Charlotta Nordgren Thermaenius behöver man jobba långsiktigt med att bli en bättre arbetsgivare.

Med hjälp av hyrpersonal säger hon att tillgängligheten, framför allt på telefon, har ökat den senaste månaden. Under november har man ringt upp 77 procent av dem som försökt ringa under telefontiden.

Ett annat bekymmer är att regionen behöver ta höjd för den utbyggnad som sker i till exempel Fullerö. Vårdcentralen i Storvreta har växt ur sina lokaler. Men en ny lokal dröjer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!