Varuhusens kunder är medvetna – men shoppar på ändå

Många av oss är medvetna om att vi inte borde handla så mycket nya prylar, men ändå har vi svårt att avstå. Sanna och Kajsas shoppingtur till Ikea i Boländerna resulterade i en kundvagn fylld av oplanerade saker.

Klara Tradefelt går runt på Ikea med sin dotter under onsdagen. Hon säger att hon tagit en del saker som hon lagt tillbaka, till exempel gosedjur, eftersom de redan har många hemma. 
 "Jag känner att man är ett offer för samhället som konsument. Man skapar sin identitet genom att konsumera. Jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver det jag köper."

Klara Tradefelt går runt på Ikea med sin dotter under onsdagen. Hon säger att hon tagit en del saker som hon lagt tillbaka, till exempel gosedjur, eftersom de redan har många hemma. "Jag känner att man är ett offer för samhället som konsument. Man skapar sin identitet genom att konsumera. Jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver det jag köper."

Foto: Emma Widebäck

Uppsala2022-10-29 05:00

Trots att det är en vardagsförmiddag mitt i veckan är det många köpglada människor i Boländernas shoppingkvarter. Juridikstudenterna Sanna Höglund och Kajsa Karlsson har tagit ledigt från studierna under förmiddagen för att åka till Ikea. Efter en lunch i bistron strosar de bland heminredningen.

– Vi har ju tagit bussen hit och gjort en grej av det. Då blir det roligt, säger Sanna.

undefined
Både Kajsa Karlsson och Sanna Höglund har nyligen flyttat till Uppsala. På inköpslistan står matlådor och dricksglas, nödvändigheter för en student som flyttat hemifrån. Men längs vägen genom det stora varuhuset dyker flera oväntade behov upp.

De diskuterar om de ska köpa en vas men ställer till slut tillbaka den på hyllan och går vidare. Deras kundvagn innehåller en blandning av saker.

Hur många av sakerna hade ni planerat att köpa i förväg?

– De här glasen har jag kollat på länge, och matlådorna och galgarna behövdes, säger Sanna.

Tillsammans räknar de sakerna i vagnen och skrattar. En lång bit över hälften av innehållet var inget de hade tänkt köpa när de åkte hemifrån. De förklarar det som att man inser eller påminns om behovet av prylen när man väl ser den i butiken, och att det därför är lätt hänt att oväntade saker får följa med hem.

– Vi har ju köpt saker som vi inte planerat, men det är inte så att vi inte tänker när vi lägger det i korgen, säger Sanna och nickar åt ett mindre spännande köp, mikroskyddet som fått hänga med från köksavdelningen.

Fler gånger stannar de för att titta på saker, trots att de egentligen prickat av allt på listan och bara ska hämta en sak på tag själv-lagret. Om det är billigt är tröskeln lägre till att köpa något som man egentligen inte behöver, menar de.

– Jag tänkte precis köpa en karaff bara för att den kostade 15 kronor, men jag behöver den verkligen inte, säger Sanna.

Hur tänker ni kring er konsumtion generellt?

– Jag försöker absolut tänka på hur jag handlar, men på Ikea tänker jag kanske inte lika mycket. Vissa saker tycker jag är jätteroligt att köpa på second hand men allt är inte så lätt att hitta där, till exempel galgar och matlådor, svarar Sanna. 

Sanna tar upp några ljushållare från kundvagnen. 

– Sådana här finns det i och för sig massor av på second hand, säger hon.

undefined
Kajsa Karlsson och Sanna Höglund ser IKEA-besöket som en rolig aktivitet. Det inkluderar att i lugnt takt gå genom varuhuset, snacka och eventuellt plocka på sig prylar som fångar deras intresse.

Både Kajsa och Sanna tycks avvika från sitt normala konsumtionsbeteende när de träder in på just Ikea. De själva har flera idéer om varför.

– Man är inte på Ikea varje dag. Det blir lite av en upplevelse och när man väl är här vill man passa på, menar Kajsa.

Kajsa och Sanna är långt ifrån ensamma om att uppskatta en förmiddag på ett varuhus tillsammans med en vän. Sociologen Magnus Boström förklarar varför vi människor tycker så mycket om att konsumera:

– Det är av många skäl som vi tycker om att konsumera, men ett viktigt skäl är att vi är sociala varelser. Man bekräftar sina relationer med hjälp av konsumtion, dels att man handlar tillsammans men också att man köper hem saker och umgås med hjälp av konsumtion på olika sätt.

När vi köper något nytt får vi en slags kick. Beroende på vad man köpt varar känslan olika länge, exempelvis håller tillfredställelsen i sig längre av en semester än en mindre pryl.

– Somliga kan bli beroende av shopping ungefär som en drog, men egentligen är vi alla överkonsumerande om vi ser till vad planeten tål. Det behöver ju inte vara ett beroende. Det finns forskning som visar att man hela tiden drivs av att få nya upplevelser av att köpa någonting. Samtidigt blir upplevelsen ändå inte helt tillfredsställande. Då lockas man tillbaka till nya köp igen och så uppstår ett ekorrhjul, menar Magnus Boström.

undefined
Magnus Boström är professor i sociologi vid Örebro universitet. Han menar att vi tycker om att konsumera eftersom det är ett sätt för oss att umgås, precis som Kajsa Karlsson och Sanna Höglund gör under sitt IKEA-besök.

De flesta konsumenter som UNT pratar med är till någon grad medvetna om att de egentligen inte borde konsumera som de gör, av ekonomiska eller klimatrelaterade skäl. 

Om vi nu vet att vi inte borde, varför är det så svårt för oss att sluta konsumera?

– Vi får insikter, från tidningar och medier, om att vi tär på jordens resurser, att vi lever som att vi har fyra jordklot och att vår livsstil är problematisk men vi sitter fast i olika mönster som gör att det är väldigt svårt att ändra sig, säger Magnus Boström och fortsätter:

– En sak är att vi inte ser omfattningen och konsekvenserna av vår konsumtion, vi förstår inte. Eftersom utvecklingen är en långsam historisk process är det också normaliserat att konsumera så mycket, att kunna köpa så mycket och resa så mycket som vi gör. Vi tar det för givet. Vi tänker att vår livsstil är den enda rätta när det egentligen är fundamentalt ohållbart. 

undefined
Klara Tradefelt går runt på Ikea med sin dotter under onsdagen. Hon säger att hon tagit en del saker som hon lagt tillbaka, till exempel gosedjur, eftersom de redan har många hemma. "Jag känner att man är ett offer för samhället som konsument. Man skapar sin identitet genom att konsumera. Jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver det jag köper."
undefined
Johan Eriksson och Dick Kjellsson är gamla bekanta som möttes av en slump på Återvinningscentralen under onsdagen. Johan Eriksson säger att han inte är lika intresserad av konsumtion sedan han blivit äldre. "Men jag samlar modellbilar, jag har några hundra stycken. Jag ser det som en investering, vissa sparar i aktier eller fonder men det här är konkret." "Jag är 81 år gammal så jag måste snarare göra mig av med saker. Jag har till exempel åtta verktygslådor, säger Dick Kjellsson."
undefined
Jane Karlsdotter säger att hon tänkt mer på sin konsumtion under inflationen. "Jag tror att alla överkonsumerar lite till mans. I dag skulle jag köpa kuddar till soffan så jag har hållit mig till det."
undefined
Karina och Bengt Lind strosar runt på Ikea Boländerna under onsdagen. "Jag såg att de hade fina handdukar som jag ville ha men jag fick hejda mig för skåpet där hemma är fullt, säger Karina." "Vi har köpt en soptunna och tallrikar, det behövde vi, säger Bengt." Båda säger att de inte tycker de blir lyckliga av saker. "Det kanske krävs att man blir äldre för att man ska inse det, säger Karina."
undefined
Carina Västblad tycker att det är roligt att shoppa men hon tror att det mesta man köper är onödigt. "Jag är en shopaholic, det ger mig glädje att shoppa. I dag var jag på jakt efter underställ, byxor och en mjukisdress. Jag kikade lite på en jacka också men tänkte att det har jag ju redan så jag lade tillbaka den. "
undefined
Eddie Heikkinen säger att han inte tänker så mycket på hur han konsumerar. "Men jag tror definitivt att jag konsumerar för mycket kläder och smycken och sånt som får en att känna sig bra. Man mår bra av det för tillfället. En nackdel är att det kan bli en extra stressgrej att välja vad man ska ha på sig på morgonen när man har mycket saker. "
undefined
Alexandra Grönberg säger att hon ibland kan få ett shoppingsug och tycker det är roligt att shoppa. "Det är ju roligt, man lockas av reklam. Här finns det mycket av allt, jag har inte tänkt köpa något särskilt i dag utan kollar runt. "
undefined
Jessica Lundqvist står och diskuterar med kollegan Elisabeth Skårfors om de verkligen behöver nya kaffekoppar till deras nya företagslokal. "Måste vi köpa nytt?" frågar de sig.
Sveriges konsumtion

Ett ekologiskt fotavtryck beräknas av de olika slags ytor som vi och vår konsumtion gör anspråk på. Skulle den totala ytan delas lika mellan alla på jorden skulle var och en få 1,7 globala hektar till sitt förfogande.

Sveriges ekologiska fotavtryck är i genomsnitt 6,6 globala hektar per person. 

Om alla hade levt och konsumerat som vi i Sverige skulle vi behöva cirka 4 jordklot.

Källa: WWF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!