Trafiknämndens ordförande Hilde Klasson (s) betecknar de nya uppgifterna som "alarmerande" men vill inte spekulera i vad följderna kan bli.
En miljon per linje
—Ekonomin för stadstrafiken har blivit allt värre men situationen har aldrig varit i närheten av detta, säger nämndens vice ordförande Liv Hahne.
De enda realistiska lösningar hon ser är högre avgifter för resenärerna samt att busslinjer läggs ner.
—Då ska man komma ihåg att en busslinje motsvarar en miljon kronor. För att få bort underskottet genom en sådan åtgärd skulle man alltså tvingas att lägga ner tio busslinjer.
Att få bukt på ekonomin genom att spara in annat i trafiknämndens budget är enligt Liv Hahne omöjligt.
—Färdtjänsten har ett underskott på 6 miljoner kronor och vi har försökt minska det genom att hitta olika besparingar. Det finns inget mer att ta av.
Redan i våras var stadstrafikens ekonomin mycket dålig. Det ledde till att kommunledningen i maj beviljade ett extraanslag på elva miljoner kronor.
Inga extraanslag
Teoretiskt sett skulle trafiknämnden återigen kunna begära ytterligare medel från kommunledningen. Men Liv Hahne avfärdar en sådan möjlighet.
—En nämnd kan inte komma och be om extraanslag i tiomiljonersklassen två gånger samma budgetår, säger hon.
Trafikkommunalrådet Niclas Malmberg (mp) säger att det inte blir några konsekvenser för stadstrafiken under innevarande år.
—Jag vill ha ett bättre underlag innan vi tar några politiska beslut om åtgärder.
I och med extraanslaget i maj var ekonomin i balans. Underskottet på 9,6 miljoner kronor ska alltså ha uppstått på bara några månader. Ett par förklaringar kan vara dyrare diesel och att Gamla Uppsala Buss, som kör de gröna stadsbussarna, anställt fler chaufförer.
Under tisdagen sattes tjänstemän i arbete för att analysera siffrorna och försöka hitta möjliga felkällor.
Läs mer i UNT: Miljontvist mellan UL och kommunen