Stort missnöje med skolskjuts

Uteblivna taxibilar, lång väntan i telefonkö och obefintlig information. Skolskjutsen i Uppsala får nu skarp kritik från missnöjda föräldrar.

Flera elever i Uppsala har kommit försent till skolan efter att skolskjutsen fungerat dåligt i veckan.

Flera elever i Uppsala har kommit försent till skolan efter att skolskjutsen fungerat dåligt i veckan.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Uppsala2019-08-22 07:00

Hösten 2018 upphandlade Uppsala kommun ny färdtjänst, omsorgsresor och skolskjuts för nästan en halv miljard kronor. I veckan inleddes höstterminen för kommunens skolor och från flera håll kommer rapporter om att skolskjutsen inte fungerat som den ska.

En Uppsalaförälder, som vill vara anonym, berättar i ett mejl till UNT att hennes barn på tisdagen fick vänta cirka en timme efter utsatt tid. Barnet har en intellektuell funktionsnedsättning och autism.

– När taxin var tio minuter sen försökte jag ringa till Trafikcentralen och hamnade då i en 45 minuters telefonkö. Under denna tid är det ingen som har försökt nå mig för att säga att taxin är sen. När jag väl kom fram bad hon mig vänta och jag blev bortkopplad i cirka 5 minuter och sen fick jag beskedet att det kommer en taxi snart, skriver föräldern.

Taxin kom fem minuter senare. Även om det är första skolveckan måste man kunna lita på att allt funkar, menar föräldern och berättar att skolskjutsen har "funkat superbra" i två år.

– Jag hade tur att mitt barn som skulle med taxin tog det så bra som hen gjorde. Det kunde ha kraschat helt.

På Uppsala gymnasiesärskola Jälla bekräftar läraren Gunnar Bäckström att det varit struligt med skolskjutsen under skolstarten.

– Det är samma sak varje terminsstart. Men nu har det varit jättestruligt med helt nya chaufförer och många elever har kommit sent till skolan. I går (tisdag) hade vi två elever som hämtades väldigt sent och en elev som inte hämtades alls. Så vi fick ringa och beställa en ny taxi, säger han och betonar att skolans elevgrupp är väldigt känsliga för förändringar.

Kristina Stavlind, enhetschef på Trafikcentralen vid Uppsala kommun, säger att hon har stor förståelse för missnöjet.

– Jag beklagar verkligen att det har fungerat dåligt. Det har varit två jättejobbiga dagar och vi blev nog lite tagna på sängen i måndags när höstterminen startade, säger hon.

Hon bekräftar att det har varit dålig information till föräldrarna om förseningarna.

– I dag (onsdag) är de flesta skolskjutsar i tid och vi har nu full bemanning med tio personer på Trafikcentralen för att hinna informera om det blir förseningar.

En orsak till strulet är ett nytt avtal och nya rutiner för att effektivisera transporterna. Chaufförer kan nu plockas in för andra körningar om det finns luckor.

Enligt Kristina Stavlind kan det ta upp till en månad innan allt fungerar optimalt.

– Jag är helt övertygad om att det kommer att bli väldigt bra. Vi börjar få pusselbitarna på plats och vi ska ha ett kompletteringsmöte med taxibolagen om de nya rutinerna i veckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!