Dagen efter kommunfullmäktiges beslut att ge klartecken för temapark, hotell, butiksgalleria och idrottsanläggningar i Fullerö är Vahik Abrami, vd för bolaget bakom planerna, lättad men samlad. Redan om 2 - 3 år hoppas han att första delen av jätteanläggningen med vikingatema ska slå upp portarna. Men projektet är kontroversiellt och har fått kritik för att bland annat suga ut befintlig handel, alstra mer trafik och okänsligt exploatera vikingatemat.
Tidigare beslut har överklagats. Tror du att även den nya detaljplanen kommer att överklagas?
– Jag hoppas inte det. Vi har följt reglerna i plan- och bygglagen, vi har uppfyllt kommunens och länsstyrelsens krav, mer kan vi inte göra. Men man kan förstås aldrig vara säker, säger Vahik Abrami.
Socialdemokraterna har tidigare gett stöd till delar av projektet men valde för någon månad sedan att säga nej, tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Är du besviken?
– Nej, jag har respekt för deras åsikt, men vi hade förstås önskat att alla partier skulle stå bakom planerna eftersom de handlar om Uppsalas framtid.
Är du orolig för att de rödgröna parterna river upp beslutet om de vinner valet i Uppsala nästa år?
– Nej, vi fortsätter vårt arbete precis som planerat.
Nästa steg för bolaget är nu att ansöka om bygglov och arkeologiska undersökningar. Vahik Abrami bedömer att det kan dröja mellan ett halvår och ett år till bygglovet är klubbat. Därefter kan storbygget - ett av Uppsalas största någonsin - i princip starta.
– Vi börjar med bensinstationen som ska ligga vid den väg som kommunen bygger till området. Det måste finnas bensin och service på platsen till alla de maskiner och människor som ska arbeta med utbyggnaden.
Byggtiden för hela projektet beräknas till mellan fem och sju år. Idén om en evenemangsanläggning baserad på vikingatemat har mött kritik från forskare, som befarar att kunskap och faktakontroll slarvas bort i jakten på besökare och deras pengar. Vahik Abrami kontrar med att både arkeologer och historiker knutits till projektet, men han sticker inte under stol med att den huvudsakliga målgruppen under sommarhalvåret är barnfamiljer:
– Man måste kunna ha roligt samtidigt som man får ny kunskap. Vi vill visa att vikingarna inte bara var banditer utan också duktiga handelsmän, skickliga hantverkare och båtbyggare. Vi vill spegla deras livssituation och kvinnornas roll i samhället.