Stort glapp mellan prov och betyg

Tendensen från 2003 håller i sig.På flera grundskolor i Uppsala finns ett stort glapp mellan elevernas resultat på nationella prov i årskurs 9 och slutbetygen i engelska, matematik och svenska.

Uppsala2005-05-03 00:00
Förra året uppnådde inte 15 procent av eleverna på Vaksalaskolan betyget godkänt i svenska på det nationella provet. Men nästan alla nior, 99,2 procent, erhöll betyget godkänt i svenska.
I Almunge skola skrev 80 procent av eleverna godkänt eller bättre på nationella provet i matematik. Betydligt fler, 96 procent, fick godkänt i slutbetyg.
En jämförelse av provresultat och slutbetyg visar att det finns skillnader på en rad grundskolor i Uppsala, något som UNT tagit upp och skrivit om tidigare.
Björkvallsskolan togs upp som ett exempel då. Skolan redovisar ett mindre gap 2004 jämfört men 2003. Men skillnaden mellan resultat på nationella prov och betyg i matematik är fortfarande stor.
Birgitta Evebjörk är projektledare på Uppsala kommun och arbetar för att öka intresset för naturvetenskap och känner till problemet.
Är det acceptabelt med differenser på 15 procentenheter?
— Nej, det tycker jag inte. Jag har svårt att förstå det.
Kan det vara så att lärarna är rädda för att sätta låga betyg?
— Jag vet inte om man kan uttrycka det så. Men det finns säkert en mängd förklaringar till varför det ser ut som det gör. Kanske vill en lärare vara snäll och inte sätta ett IG för att man månar om den enskilde eleven.
Men det är ingen bra modell, enligt Birgitta Evebjörk. Eleven kanske inte får det extra stöd han eller hon behöver på gymnasiet och halkar efter. Det är heller inte rättvist skolor emellan om skillnaden på nationella prov och slutbetyg blir omotiverat stor.
Eva Blidberg Helde är rektor på Sävjaskolan i Uppsala. Hon har ingen direkt förklaring till varför det skiljer drygt 12 procentenheter mellan provresultat och slutbetyg i svenska.
— Det är för mycket, men vi arbetar med lokala arbetsplaner och måldokument.
Trots att det på sina håll finns stora skillnader mellan resultat och betyg, tycker Birgitta Evebjörk att problemet, som hon påtalat i tre års tid, nu tas på allvar. Hon säger att det finns ett intresse från lärarhåll att utveckla bedömningsgrunder och göra dem mer rättvisa.
— Ett sätt att komma till rätta med skillnaderna är att lärare träffas och diskuterar betygskriterier, och det görs också.
I ett pressmeddelande från Uppsala produktion vård och bildning står det att ett av skolans förbättringsområden är att lärare behöver bli bättre på att "jämföra tolkningar av betyg och bedömning ".

FAKTA
  • *
  • De nationella proven ska ses som ett hjälpmedel för läraren vid bedömningen av om eleverna har nått uppställda mål.
  • *
  • Resultaten kan användas som ett riktmärke vid diskussionen av nivån på den egna och lärarlagets bedömning och betygsättning.
  • *
  • Avsikten är att proven ska bidra till så enhetliga bedömningsgrunder som möjligt över landet och ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapsmålen nås på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå.
    Proven är inte uppställda så att de testar all kunskap jämfört med alla mål inom ämnet.
    Källa:Skolverket

    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!