Storslagen hyllning till Piramida

Under fredagskvällen gjorde den danska electronicagruppen Efterklang sin tredje konsert på Konserthuset i Uppsala. Andreas Jakobsson kände närvaron av både spökstaden Piramida och människorna som en gång bodde där.

illustration

illustration

Foto: Maria Westholm

Uppsala2013-01-18 22:27

Till skillnad från många liknande projekt lyckades Efterklang och Modern Fantazias verkligen smälta samman i The Piramida concert. Andreas Jakobsson kände närvaron av både spökstaden Piramida och människorna som en gång bodde där.

Många samarbeten mellan pop- och rockmusiker och stora orkestrar har genom åren mynnat ut i en rad misslyckade konserter och skivor. Bristen på fantasi och verkligt engagemang leder ofta till att musiken låter ungefär som vanligt, fast förstärkt och mer pampig på vissa ställen. När Efterklang och Modern Fantazias med Hans Ek som dirigent startar The Piramida concert är förväntningarna förstås högre än så. Ingen av de inblandade brukar göra saker på halvfart.

Efter en trög start, som faktiskt lutar åt att det ska mynna ut i något intetsägande, svänger det till redan på andra låten. Efterklangs electronica och Modern Fantazias instrumentkraft smälter samman till musik som gränsar till att bli för mycket för att kunna tas in och alla tvivel sopas undan. Gestaltningen av det ihåliga berget misslyckades, men gestaltningen av den öde gruvstaden är desto bättre.
Inspirationen till Efterklangs senaste album Piramida kommer från ett besök i staden med samma namn, som är belägen på ön Spetsbergen i Arktis. Staden övergavs av ryssarna när kommunismen upphörde och står sedan dess tom. Under sitt besök i spökstaden gjorde medlemmarna i Efterklang fältinspelningar och de fångade ljuden användes sedan för att i sin tur fånga en mängd komplexa lager av melankoliska och ödsliga stämningar utan att musiken blev svårlyssnad eller tung.

Det är snarare så att man som lyssnare svävar ovan de övergivna byggnaderna och kolgruvan än att vara i dem. Med över 30 musiker i ryggen får Efterklang det live att lyfta ännu högre och vidgas ännu mer. Man känner den nutida tomheten i Piramida, men också andarna av de som en gång bodde där. De som arbetade och roade sig och lagade mat och älskade och sedan lämnade allt. Det är svårt att tänka sig en vackrare och mer storslagen hyllning till dem än det som utspelar sig på scenen den här fredagskvällen.

MUSIK

Efterklang med Modern Fantazias
Konserthuset, Uppsala, fredag

Bäst: Sedna.
Sämst: Hollow mountain.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om