Butiken blir den första affären som öppnar i det södra båghuset i området som kalas Uppsala Entré. Via rulltrappor en våning ned får Uppsalas dagligvarukonsumenter drygt 1 000 kvadratmeter till att handla på. Butikschef Sebouh Marachlian visar upp konceptet.
– Vi har mycket för tågresenärerna, med kaffemaskin och färdigmat. Sedan har vi luncher med salladsbar, bara här i huset arbetar 300 personer, så det är ett intressant läge.
Butiken öppnar klockan sex på morgonen vardagar just för att fånga pendlare och andra morgontidiga. 25 personer har anställts. Coop är den senaste i raden av matkedjor som satsar centralt i Uppsala. Förra hösten flyttade Hemköp till nya lokaler och blev renoverade Svavagallerians dragplåster. I S:t Per ligger Ica City. Vid sidan av dem finns också Icabutiker i Kvarnen och på Vretgränd.
Även i övriga landet finns en trend att folk köper sin mat mer och mer i mindre matbutiker inne i städerna.
– Över tid har stormarknaderna haft stora framgångar, men nu har vi sett att den tillväxten stannar av. Det finns en tendens hos hushållen att de inte åker lika långt för att handla, de vill inte ta bilen i samma utsträckning, säger Bo Engström, analytiker hos marknadsundersökningsföretaget Gfk som följer köpbeteenden hos konsumenter.
Gfk ställde i början av året frågor till sin panel med 3 000 hushåll, där den här tendensen visade sig. Även i andra länder finns samma trend.
– Internationellt är det fler och fler kedjor som vill ha bostadsnära butiker. Sedan finns också trenden med butiker kombinerade mer restaurang med take away-mat, säger Bo Engström.
Tobias Aresköld har haft Ica City i S:t Per gallerian i tio år. För dem, och andra mataffärer i centrala staden, betyder läget allt.
– Man tar det som är närmast. Läget är väldigt väsentligt.
Jämfört med att driva en större mataffär eller stormarknad måste han anpassa utbudet efter många kunder som gör små köp.
– I bland fungerar vi som en väldigt stor kiosk. Vi har mycket kunder men låga snittköp. Det handlas mycket andra saker än i en större butik, vi har mycket färdigmat till exempel, en vi måste också ha allt annat, säger Tobias Aresköld.