För liten bemanning och dålig riskbedömning var kommunens slutsats om orsaken till att ett barn hamnade i Fyrisån i februari. I Uppsala gick det 2009 5,8 barn per årsarbetare, vilket är nästan ett barn mer än hur det var för fem år sedan.
Att det går fler barn per anställd i förskolan är en nationell trend. I Uppsala har personalen ansvar för fler barn än rikssnittet. 2009 var den siffran 5,3 barn per årsarbetare, 0,5 barn mindre än i Uppsala.
– Det är svårt att mäta kvaliteten i förskolan. Det går till exempel inte att titta på betyg som det gör i skolan. För att mäta kvalitet brukar vi titta på personaltäthet, utbildningsnivå och storleken på barngrupperna, säger Åsa Nordström på Skolverket.
I skollagen finns inga kvantitativa mål om hur stora barngrupperna får vara. Men i Skolverkets allmänna råd, som Uppsala kommun säger ska vara vägledande, står att fem barn per pedagog är lämpligt.
Är hög personaltäthet eftersträvansvärt i sig?
– Ja det tycker jag. Men personaltäthet säger inte allt. Målet är att man uppfyller det som står i skollagen, säger Åsa Nordström.
Endast personaltätheten är alltså ett för trubbigt mått. Hur mycket personal som behövs för att tillgodose barns i behov i olika barngrupper varierar beroende av till exempel barnens ålder, hur länge de är på förskolan, behovet av särskilt stöd, barnens socioekonomiska bakgrund och kompetensen på förskolan.
Även Agneta Ericsson som är undervisningsråd på Skolinspektionen poängterar att hur stor personal som behövs beror på omständigheterna.
– När det händer något går det att konstatera att möjligheten till uppsyn över barnen var för låg, säger Agneta Ericsson.
För att undvika olyckor som den vid Fyrisån behövs rutiner.
– Något annat som är viktigt är hur pedagogerna bedömer sina möjligheter att göra sitt jobb. Det krävs en dialog med dem som finns bland barnen, är barnen trygga hos er? säger Agneta Ericsson.
Men i många kommuner finns inte den dialogen. En förklaring till det tror Agneta Ericsson är att tjänstemän upplever att det inte finns några pengar.
Vad ska kommuner göra om pedagoger hör av sig och uppmärksammar problem?
– I förskolan är personalen generellt väldigt lojal och stolt över sin verksamhet. När de hör av sig tycker jag att man ska ta det på allvar och undersöka situationen, säger Agneta Ericsson.
I Uppsala kommuns senaste kvalitetsredovisning för skolan poängteras personaltäthetens betydelse och i rapporten konstateras att den allt lägre personaltätheten riskerar att leda till att alla barns behov inte kan tillmötesgås full ut.
– Resurserna ser ut som de gör. Vad vi gör är att vi omorganiserar så att det finns mer personal bland de yngre barnen, vi måste utgå från varje barns behov, säger Monica Tägtström-Bergman, affärsområdeschef för förskolan i södra skolområdet.
I budgeten för 2011–2014 tillförde alliansen i höstas 21 miljoner per år till förskolan, pengar som bland annat skulle gå till att öka personaltätheten. Men pengarna behövs även till annat.
– Vi har dyra lokaler och en större del av våra resurser går varje år till hyreskostnader, säger Monica Tägtström-Bergman.