I måndags skickades eleverna på Bolandgymnasiet hem utan att bli informerade om anledningen. På tisdagen väntade ett möte där Caroline Andersson (S), utbildningsnämndens ordförande, meddelade att GUC och Bolandgymnasiet läggs ned.
– Fråga hur många elever som kände sig sedda under det här mötet. Fråga politikerna hur de kände sig efter mötet med hundratals personer som alla är emot det hon ska framföra. Med bara lite planering hade bättre sätt för alla parter kunnat tas fram. Ett stormöte med ungdomar där parterna tycker så olika är direkt olämpligt, för att inte säga bedrövligt.
Martin Price har många års erfarenhet av att tillsammans med kommunen arbeta fram bra dialogformer mellan politiker och ungdomar. Ett kunskapsområde där det finns goda exempel, berättar han. När Ekebygymnasiet för drygt tio år sedan flyttade några av programmen till andra skolor höll kommunen en serie dialogmöten, i både stora och små grupper.
– Det var ett beslut som gjorde många elever besvikna, precis som i det här fallet. Men där släppte man beskedet i en tidig fas och vände sig också till eleverna med frågor om vad de tyckte, vilket leder till att man la fram förslag på att kanske flytta fram flytten till en senare tidpunkt. Det blev en helt annan stämning än den som verkar ha rått på mötet i går.
Men det var ett undantagsfall, enligt Martin Price. Det finns flera exempel på när Uppsala kommun gjort samma typ av misstag som nu.
– Till exempel när Brantingskolan skulle läggas ned 2013. Då hölls också den här typen av stormöten som bara leder till att skapa en hätsk stämning. På Brantingskolan sades det elaka saker från publiken, vilket inte gagnade någon sida. Efter det sa jag till politikerna att de kunnat göra på andra sätt. Jag förstår inte varför Uppsala kommun fortsätter på samma sätt. Man visste ju flera veckor i förväg att det här beslutet skulle fattas. Under den tiden hade man kunnat förbereda sig.
Ett betydligt bättre sätt hade varit att ansvariga i kommunen hade träffat mindre elevgrupper i varje klassrum. Caroline Andersson hade kunnat vara tillgänglig en kväll på en chatt. Man hade också kunnat trycka upp A4-blad där motiven till nedläggningen gått att ta del av på ett lättbegripligt sätt, i stället för att eleverna hänvisas till svårbegripliga nämndprotokoll.
– Visst, det hade kanske kostat en slant. Men det är ingenting jämfört med det förtroende som skadas. Ungdomarna får uppfattningen att Uppsala kommun inte för en dialog med unga och att man inte får svar på konkreta frågor. Risken finns att de får en lägre tilltro till politiken och deras egna möjligheter att påverka. Föreställ dig att det här vore ett företag. Då hade cheferna prioriterat att förmedla ett negativt beslut så att inte de anställda går hem och snackar skit. Det handlar om Uppsala kommuns varumärke.
När UNT kontaktar Caroline Andersson säger hon att kommunen följde sin kommunikationsplan.
– Vi skulle först möta medarbetarna, vilket vi gjorde på måndagen, för att sedan direkt dagen efter informera eleverna.
Martin Price på Barnombudsmannen menar att det hade skapat en bättre dialog om ni träffat eleverna i mindre grupper. Vad tänker du om det?
– Jag hade mycket hellre velat ha mer enskilda dialoger och mindre grupper. Men i ett sådant här läge där det sprids information i olika flöden väldigt snabbt ville vi informera så många elever som möjligt, så fort som möjligt. Det går runt 880 elever på GUC och Bolandgymnasiet. Det hade tagit väldigt lång tid för mig att träffa varje klass var för sig. Samtidigt tycker jag att det är jag som ordförande i nämnden som är den som ska lämna beslutet.
Eleverna skickades ju hem i måndags utan att få reda på varför. Är det inte just sådana saker som gör att det börjar spekuleras?
– Vi har följt vår kommunikationsplan, där vi först ville informera medarbetarna och sedan direkt dagen efter informera eleverna.
Hade ni kunnat föra en dialog med eleverna i ett tidigare skede så att de eventuellt kunnat påverka detaljerna i beslutet?
– Jag tror att det vore fel att lägga ansvaret på enskilda skolor eller elevgrupper att resonera i sådana här beslut. Det politiska ansvaret är att ta ett samlat ansvar för helheten.
Kommer det att ske en fortsatt dialog med eleverna?
– Eleverna har möjlighet att maila mig och utbildningsnämnden. Jag har också blivit kontaktad av elever som jag ska träffa personligen.