Storinvestering krävs för civilflyg från Ärna
Flygplatsbolaget Uppsala Air räknar med att behöva göra investeringar i infrastruktur på upp till 100 miljoner kronor för att få i gång civilt flyg från Ärna i Uppsala. Banker, privata investerare och vanligt folk ska förmås satsa pengar i projektet.
Hittills har Uppsala Air bedrivit arbetet med minimala kostnader, drygt 230 000 kronor för 2004 enligt årsredovisningen. I januari genomfördes en nyemission. Den gav en miljon kronor, pengar som använts för olika undersökningar av flygplatsområdet. Enligt Uppsala Airs vd Mattias Sjölund kommer ytterligare en nyemission att göras innan året slut. Den ska täcka kostnaderna för resterande undersökningar och marknadsföring mot de flygbolag som ska trafikera Ärna.
Sedan väntar tunga investeringar i infrastruktur. Till dem behövs betydligt större summor.
Bättre banor
—Vi måste få in mellan 75 och 100 miljoner kronor. Huvudparten av pengarna ska gå till att förbättra flygplatsen och landningsbanorna så att den blir godkänd för att ta emot tungt civilt flyg, säger Mattias Sjölund.
Tanken är att banker, kapitalstarka privatpersoner och vanligt folk ska stå för kapitalet.
—Vi räknar med att upp till hälften ska komma från det nätverk som finns runt dagens ägare som har goda kontakter i finansvärlden. Bankerna kan också komma att stå för en andel på 25-50 procent, säger Mattias Sjölund.
Bred bas i Uppsala
Han hoppas dessutom att Uppsala Air ska bli något av en lokal folkaktie.
—Grundtanken är att få en bred bas i Uppsala. Vi börjar redan nu få en ägarbild som är stabil. Under de kommande fem månaderna tror jag att den kommer att växa sig starkare och bli dubbelt så stor.
Under en längre tid har Uppsala Air haft kontakter med olika internationella flygbolag som är intresserade av att trafikera Sverige. Ett 20-tal av dom har så pass god ekonomi att de är intressanta för samarbete. Mattias Sjölund räknar med att 7-8 bolag kommer att bli stommen i bolagets ekonomi.
—Vi hoppas kunna teckna avsiktsförklaringar med två bolag i början av nästa år. Om tidsplanen håller så kan vi börja bygga terminaler under våren eller sommaren och starta flygningar året därefter, säger han.
UNT: Ni har tunga investeringar framför er. När kan ägarna räkna med att Uppsala Air gör vinst?
—Vi hoppas kunna ge återbetalning på insatt kapital 4-6 år från start. Det här är ett långsiktigt projekt, säger Mattias Sjölund.
FAKTA
Tidplan
2005. Avtal med försvarsmakten klart.
Miljökonsekvensbeskrivning lämnas in.
Markköp klart.
2006. Civilt stationsområde byggs.
Banan klassificeras för tung civil trafik.
Miljöprocessen klar.
2007. Trafiken startar senast 1 juli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!